Timp recomandat: 20–25 de minute
Comunicarea media implică o abordare profesionistă din partea jurnaliștilor. Cele trei principii importante de realizare a materialelor jurnalistice sunt: precizia, corectitudinea și claritatea. Elaborând materiale jurnalistice în mod profesionist și nepărtinitor, mijloacele de informare în masă devin credibile în fața cititorilor și radioascultătorilor/telespectatorilor.
Producătorii media, pentru a asigura precizia, trebuie să țină cont de următoarele recomandări.
Să prezinte date concrete și cifre specifice în știre. Unele știri se realizează mai ușor decât altele. De exemplu, atunci când are loc un concurs de granturi pentru biblioteci, este simplu de confirmat câștigătorii; reporterul trebuie să relateze corect cine s-a plasat pe primul, pe al doilea și pe al treilea loc. Numele participanților, bibliotecile și alte informații pertinente trebuie verificate și scrise/rostite corect.
Să verifice informația și să nu relateze zvonuri. Dacă autorul de conținut este un angajat al bibliotecii care face o postare publică, acesta, de asemenea, trebuie să verifice informația.
Să cunoască sursele. Jurnaliștii trebuie să aibă încredere în sursele care le transmit știri și informații. În general, există două tipuri de surse: surse primare și surse secundare. Uneori, este necesar de a compara și a contrapune sursele pentru a ajunge la adevăr.
Cititorii trebuie să cunoască sursele citatelor. Aceste informații sunt oferite prin atribuire: Bill Gates a declarat…; Profesorul Steven Liang a explicat…; Surse din cadrul Guvernului Republicii Moldova au informat…; În urma vizitei sale la o companie din Chișinău, Prim-ministrul Maia Sandu a afirmat… .
Producătorii media trebuie să asigure corectitudinea în conformitate cu următoarele instrucțiuni.
Jurnaliștii au responsabilitatea să furnizeze informații complete. Aceasta presupune identificarea unor surse de încredere și intervievarea persoanelor care au diferite puncte de vedere.
Atunci când relatează despre o întâmplare dintr-o comunitate locală, reporterii merg, de regulă, doar la prietenii persoanelor vizate pentru a le solicita interviuri și informații, în situația în care aceștia sunt surse primare și pot oferi informații relevante.
Este necesar să fie prezentate mai multe aspecte ale unei probleme. Reporterii au nevoie să efectueze cercetări și să realizeze interviuri pentru a înțelege diverse opinii și analize ale experților, în cazul în care subiectul este unul mai complex. Editorii mass-mediei informează cititorii și ascultătorii pentru a-i ajuta să înțeleagă toate perspectivele și să ia propriile decizii.
Să asigure dreptul la replică în cazul unui subiect ce a devenit știre. Aceasta înseamnă că persoana implicată urmează a fi contactată pentru a-și exprima perspectiva sau opinia asupra problemei sau a evenimentului. Este corect ca într-un material jurnalistic să se recunoască că există mai mult decât un singur punct de vedere.
Reporterii trebuie să fie sceptici, întotdeauna să verifice informațiile și să țină cont de faptul că o sursă ar putea avea propria agendă sau ar putea fi părtinitoare în privința unei probleme sau a unui eveniment.
Jurnaliștii trebuie să asigure claritatea conform regulilor de mai jos.
Reprezentanții mass-mediei trebuie să înțeleagă subiectul pe care îl abordează. Dacă nu înțeleg subiectul sau problema, cum ar putea să îl prezinte pe înțelesul cititorilor și ascultătorilor?
Atât jurnalistul civic, cât și reporterul profesionist ar trebui să-și pună întrebarea: Ce încerc să comunic? Dacă pot răspunde la această întrebare printr-o frază sau două, înseamnă că sunt pregătiți să scrie un articol.
Structura frazei nu trebuie să fie complicată. Cititorii ziarelor își doresc articole concise și ușor de înțeles.
Reporterii din domeniul audiovizualului trebuie să utilizeze cuvinte ce transmit cât mai accesibil informația. Subiectul trebuie să fie abordat foarte clar.
Timp recomandat: 15–20 de minute
Timp recomandat: 15–20 de minute
Luând ca reper ideile din filmulețul vizionat, realizați un minieseu în cheia tehnicii 6 De ce?. Porniți de la ideea că educația mediatică reprezintă o necesitate pentru fiecare cetățean.
Timp recomandat: 20–25 de minute
Context
Analiza cazului
Postul de televiziune din Colorado a învățat o lecție importantă. Dacă o instituție de știri nu analizează sursa informației, aceasta și-ar putea pierde reputația ca sursă credibilă de știri. Criticii și comentatorii de media au criticat postul și alte surse care au difuzat materialele foto/video. Ei au pus la îndoială „separarea între jurnalism și reality-show.” Tehnologia (camioanele cu satelit, telefoanele mobile și helicopterele) permit acest tip de difuzare, iar principiile jurnalistice ce asigură credibilitatea trebuie aplicate în primul rând.
Timp recomandat: 10–15 minute