Timp recomandat: 20–25 de minute
ȘTIU | VREAU SĂ ȘTIU | AM AFLAT |
Fiecare persoană are o imagine publică, creată în timp – reputație, care include două elemente importante: reputație reală și reputație online (e-reputation). Elementele prin care ne demonstrăm reputația online sunt corelate statutului nostru de cetățean digital în mai multe manifestări.
Este important ca imaginea virtuală pe care o promovăm să fie compatibilă cu cea din viața reală. Dacă în comunicarea reală respectăm un anumit cod de reguli, același lucru este valabil și în mediul online. Vom fi responsabili în raport cu modul de construire a profilului online, informațiile pe care le distribuim public și prietenilor virtuali, cu cine și ce comunicăm și, cel mai important, CUM alegem să comunicăm.
Termenul special creat să definească codul de comunicare într-o rețea se numește neticheta (net+eticheta), adică eticheta – reguli convenționale de comportare civilizată, pe care o comunitate le respectă în mediul online. Neticheta este o parte a competențelor media pentru secolul al XXI-lea și impune: respect, politețe, onestitate, discreție, gândire critică, corectitudine, atitudine nediscriminatorie și neagresivă în comunicarea dintre internauți.
Dincolo de libertatea online, este necesar să respectăm regulile ortografice și structura textelor (de exemplu: fiecare mesaj transmis se recomandă să aibă un „subiect”, adică un soi de titlu, formulă de adresare, introducere, conținut, încheiere, cu formula specifică), să nu distribuim conținuturi indecente sau compromițătoare. Distribuind o fotografie indecentă, riscăm să devenim subiect de discuție sau chiar victimă a hărțuirii în mediul online. Adeseori, în goana după like-uri, internauții plasează conținuturi îndrăznețe, iar acest lucru îi poate afecta pe termen lung.
Trebuie să fim conștienți că succesul comunicării cu semenii, admiterea într-o instituție sau găsirea unui loc de muncă sunt influențate de imaginea online și de nivelul de cultură a comunicării pe care îl manifestăm.
În comunicarea online, vom încerca să ne raportăm întotdeauna conținuturile lansate public la imaginea publică prin prisma celor 3 întrebări etice:
Slangul Internetului este un efect al libertății online, care se manifestă prin sfidarea intenționată a ortografiei, în special în cadrul comunicării prin mesageria instantanee. Asistăm la o încălcare intenționată a regulilor ortografice, mai ales în cadrul rețelelor sociale, iar ulterior aceasta devine o obișnuință și la transmiterea mesajelor prin poștă sau în celelalte contexte ale vieții.
Cele mai frecvente deprinderi ortografice vicioase sunt: abrevierile interzise (cf/ce faci, nb/noapte bună); scrierea fără semne de punctuație (virgulă, punct), fără majuscule, fără diacritice (ș, ț, ă, î); uzul vocativelor și al interjecțiilor („bă”, „fa”, „omule!”) sau renunțarea la vocale (cnd/când).
Un alt fenomen specific este emoticonizarea – folosirea, pentru exprimarea cât mai colorată a emoțiilor, a diferitor emoticoane și pictograme. Acest tip de comunicare poate crea confuzii și neînțelegeri între internauți.
Fiecare internaut, având statutul de creator de produse, respectă neticheta, monitorizează conținutul produs și plasat sau cel distribuit, evitând situațiile de a plasa un conținut fals sau care provoacă la ură, și de a face propagandă. Or această libertate de expresie este, înainte de toate, o mare responsabilitate.
Timp recomandat: 20–25 de minute
Secvența selectată | Comentariul |
Rețelele de socializare dau drept de cuvânt unor legiuni de imbecili care înainte vorbeau numai la bar după un pahar de vin, fără a dăuna colectivității. Erau imediat puși sub tăcere, în timp ce acum au același drept la cuvânt ca și un premiat cu Nobel. Televiziunea a promovat idiotul satului față de care spectatorul se simțea superior. Drama internetului este că l-a promovat pe idiotul satului ca purtător de adevăr.
Informația trebuie filtrată. Invazia imbecililor a creat un sindrom al scepticismului. Lumea nu mai crede ce se spune. Se entuziasmează și întreabă: De unde știi? De pe Twitter. Și se dezumflă.
Cred că mai degrabă discuția ar fi trebuit să meargă în direcția responsabilizării, în sensul de educare a publicului, a utilizatorilor de internet așa încât să nu mai credem tot ce apare pe internet și să dăm mai departe. Că de oprit, opiniile nu prea poți să le oprești.
Timp recomandat: 25–30 de minute
Timp recomandat: 20–25 de minute
Aplicați tehnica 6 De ce?, pornind de la afirmația lui Mark Brooks, fondator al Online Personals Watch: „Cele mai importante elemente ale comunității online se construiesc prin comunicare personală, iar persoana devine brand.”
Timp recomandat: 10–20 de minute
Sal! CF baby?
Chinui LA romana!!!!!!!!!!!!
Undis radicii?
Dorm.
LOL sîngurică la ora asta?țam trimis niște mesaje ieri noapte pe poștî…
Îhî..vre-o 7!
Văzut?
No
Ok! Vezi. Interesante! Mi leo trimis un tip mișto pe Face…din Turcia.
(☹:
1. Formați 3 echipe:
2. Din perspectiva rolului atribuit, analizați:
3. Identificați aspecte ce pot fi îmbunătățite în comunicarea cu prietenii virtuali sau cu utilizatorii.
4. Propuneți sugestii de îmbunătățire.