Газета. Анализ Газетной Статьи.

Strategia de Organizare
  • Valori dominante:
  • libertatea de expresie;
  • raportarea critică la media.
  • Obiective de formare:
  • efectuarea unei analize complexe a unui articol de ziar;
  • utilizarea achizițiilor pentru a simula activitatea muncii jurnalistului, prin elaborarea unui articol și a designului primei pagini de ziar;
  • cooperarea cu ceilalți membri ai grupului pentru a explica rolul mass-mediei în dezvoltarea societății contemporane.
  • Durata estimativă: 1,5–2h.
  • Resurse procedurale:  tehnica Re-quest, Conversația euristică, Cubul, Jocul de rol, Jocul virtual.
  • Resurse materiale: fișe de lucru, computer conectat la Internet, boxe, tablă flipchart, proiector (sau ecranul unui calculator).
  • Concepte-cheie: articol de ziar, titlu, paragrafe, legendă, fotografie.

EMI I – ACCESUL LA INFORMAȚIE

Timp recomandat: 20–25 de minute

Sarcină

  • Lecturați, în cheia tehnicii Re-quest, suportul informațional.

SUPORT INFORMAȚIONAL

Cele 9 FILTRE DE ANALIZĂ A UNUI ARTICOL

Analiza unui articol de ziar demonstrează competența media a cititorului. Iată câteva aspecte pe care trebuie să le avem în vedere, în calitate de cititori avizați, atunci când analizăm un articol sau  intenționăm să-l citim?

Titlul

Cum trebuie să fie un titlu bun?

Primul lucru asupra căruia atrage atenție cititorul este titlul. Acesta este un fel de carte de vizită pentru articol.  Un titlu relevant, original și laconic e pe placul cititorului. Un pic de intrigă poate fi, de asemenea, apreciată.

Fotografiile/ilustrațiile

Cât de importante sunt fotografiile/ilustrațiile?

Al doilea element ce completează articolul este fotografia/ilustrația potrivită, care, de asemenea, are rolul de a trezi curiozitatea cititorului pentru lectură, ea fiind primul nivel de receptare a mesajului. Un articol poate avea una sau mai multe ilustrații.  Este important ca fotografia să fie urmată de o legendă – text scurt (o propoziție) care explică contextul: când, unde și cine este implicat.

Structura

Cât de importantă este forma articolului?

Cititorul va urmări care sunt elementele constituente ale articolului: titlul, chapeau-ul sau leadul (prescurtare a textului, cu rol de introducere, în care se face o sinteză a articolului), numărul de paragrafe, cât de interesant este primul paragraf și în ce măsură ultimul paragraf sintetizează ideile din articol.

Informația/impactul

Cum alegem subiectul?

Al treilea element important este impactul informațional. Cu alte cuvinte, cititorul se va întreba: Oare mi-a fost util acest articol? Ce informații am luat din el? Cum voi utiliza această informație? Din ce domeniu face parte? 

Subiectul trebuie să fie actual și relevant pentru un public larg.

Motivul scrierii

Cu ce scop scriem un articol anume?

Cititorul își va pune următoarele întrebări: Oare ce a urmărit autorul acestui articol scriindu-l?  Cine este receptorul potențial/virtual? Care a fost intenția scrierii articolului: informare sau poate dezinformare?

Limbajul

Cât de importantă este corectitudinea scrierii?

Corectitudinea scrierii articolului și a datelor pe care le include este un criteriu important, care ne ajută să evaluăm valoarea acestuia. Greșelile ortografice sau informația părtinitoare, sprijinită pe jonglarea termenilor și a cuvintelor, trebuie să ne pună în gardă. O redacție serioasă nu distribuie articole de proastă calitate. Toate acestea trec prin mâna redactorului. 

Documentarea jurnalistului

 Cum se documentează un jurnalist profesionist?

Cititorul va analiza cât de temeinic s-a documentat jurnalistul, de unde a preluat datele, cum le-a verificat, cine sunt sursele la care face referință, cât de credibile sunt ele. De exemplu, în cazul jurnalismului de investigație, jurnalistul este un adevărat detectiv, care realizează o întreagă anchetă jurnalistică, pentru a dezvălui fapte de interes public. De cele mai multe ori ele scot la iveală aspecte negative – corupție, trafic de influență. În asemenea cazuri, responsabilitatea pentru documentare în vederea publicării unui articol este esențială.

Publicitatea

Cui îi face articolul publicitate și de ce? 

Cititorul va urmări dacă articolul respectiv promovează anumite produse/servicii și va stabili în ce mod aceasta îl poate influența în calitate de cititor.

Poziția

Unde va fi plasat articolul?

Locul unde este plasat articolul în ziar este important. De regulă, articolele cele mai valoroase se includ pe prima pagină. La fel de importante sunt poziția pe pagina propriu-zisă, temele tratate în articolele lângă care stă,  rubrica la care este plasat.

EMI II – ANALIZA CRITICĂ

Timp recomandat: 15–20 de minute

Sarcină

  • Utilizați cele 9 filtre pentru analiza unui articol de ziar.
  •  Selectați articolul dintr-un ziar disponibil în bibliotecă, în format tipărit sau online.
  • Citiți articolul și realizați evaluarea acestuia.
  • Discutați  și formulați, în grup, concluzii privind calitatea articolului de ziar.

EMI III – CREAREA DE PRODUS

Timp recomandat: 25–30 de minute

Sarcină

  • Elaborați un articol de ziar despre un eveniment desfășurat la bibliotecă sau în comunitatea  dumneavoastră.
  • Respectați criteriile de calitate potrivit celor 9 filtre de la tema-suport EMI I.

EMI IV – REFLECȚIE ASUPRA TEMEI

Timp recomandat: 20–25 de minute

Sarcină

  • Accesați portalul Mediacritica (mediacritica.md), realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent.
  • Identificați jocul „Media Erudit”.
  • Deschideți tema nr. 6 și descoperiți aspecte interesante privind presa scrisă.
  • Discutați  și formulați, în grup, concluzii despre specificul muncii de jurnalist.

EMI V – ACȚIUNE

Timp recomandat: 30–35 de minute

Sarcină

JOC DE ROL

Este acesta un articol pentru prima pagină?

  • Imaginați-vă că sunteți redactori ai unui ziar local.
  • Lucrați  și selectați, în grup, cel mult șase dintre subiectele prezentate mai jos pe care le-ați publica pe prima pagină. 
  • Discutați, în grup, care ar fi cel mai important subiect (nu există răspunsuri corecte sau greșite). 

SUBIECTE DE ARTICOLE

  1. Un accident grav a avut loc pe șoseaua Balcani. Este implicat un automobil cu numere diplomatice.
  2. Primarul municipiului Chișinău s-a întâlnit cu omologul său de la București.
  3. Caz de gripă porcină raportat la școala primară dintr-o localitate vecină. 
  4. Guvernul Republicii Moldova promovează politicile de susținere a diasporei. 
  5. Un avion s-a prăbușit în apropiere de granița Ucrainei cu Rusia, provocând moartea a 300 de persoane aflate la bord.  
  6. Un bătrân de 87 de ani a participat la maraton, alergând 15 km. 
  7. Un profesor iese la pensie după 35 de ani de activitate.
  8. Un elev de la liceul dintr-o localitate  rurală din Republica Moldova obține o bursă de studii la Universitatea Harvard.
  9. Moldova se confruntă cu problema deșeurilor.
  10. Cetățenii sunt rugați să fie vigilenți, întrucât vor avea loc averse, furtuni și descărcări electrice.
  11. Revista Forbes prezintă lista celor mai bogați oameni.
  12. Oficial de rang înalt prins în flagrant în timp ce lua mită.
  13. Samsung a lansat o generație nouă de smartphone-uri.
  14. Copiii rămași fără îngrijire pot deveni victime ale groomingului (abuz sexual online).
  • După ce ați selectat 6 din cele 14 subiecte de articol pe care le-ați publica pe prima pagină pentru cititorii dvs., completați fișa flipchart, argumentându-vă opțiunile.

ARTICOLE DE PRIMA PAGINĂ

Articolul 1Articolul 2Articolul 3Articolul 4Articolul 5Articolul 6