Platformele de socializare. Enciclopediile și dicționarele online

Strategia de Organizare
  • Valori dominante:
  • libertatea de expresie;
  • raportarea critică la media.
  • Obiective de formare:
  • familiarizarea și consolidarea cunoștințelor cu informații din domeniul noilor media: platforme de socializare, dicționar online, enciclopedia online;
  • utilizarea dicționarului online pentru documentare și pentru realizarea produselor online;
  • cooperarea cu ceilalți membri ai grupului pentru a explica rolul platformelor de socializare în promovarea activității bibliotecii.
  • Durata estimativă: 1,5–2h.
  • Resurse procedurale: tehnica Re-quest, Conversația euristică, Analiza de articol, tehnica Graficul T, Freewriting în baza unei imagini.
  • Resurse materiale: fișe de lucru, computer conectat la Internet, boxe, tablă flipchart, proiector (sau ecranul unui calculator).
  • Concepte-cheie: platforme de socializare, rețele sociale, dicționar online, enciclopedia online.

EMI I – ACCESUL LA INFORMAȚIE

Timp recomandat: 20–25 de minute

Sarcină

  • Lecturați, în cheia tehnicii Re-quest, suportul informațional.

SUPORT INFORMAȚIONAL

Noțiunea de „nativi digitali” a fost creată de Marc Prensky pentru a descrie ușurința înnăscută cu care tinerele generații folosesc tehnologiile comparativ cu cei din generațiile în vârstă, pe care îi numește „imigranți digitali”, referindu-se la faptul că au adoptat tehnologiile mai târziu în viața lor. Atât nativii digitali, cît și imigranții digitali folosesc activ platformele de socializare, enciclopediile și dicționarele online când se află în transportul public, în parc sau în drumeții, având la ei doar telefonul mobil. Oamenii au devenit atât de atașați de propriile telefoane mobile, încât a apărut și o boală specifică – nomofobia, o formă de anxietate  cauzată de lipsa telefonului mobil.

Instagramul este o rețea socială care oferă utilizatorilor posibilitatea să încarce fotografii și video și să le distribuie. Instagram a fost creat de Kevin Systrom și Mike Krieger și a fost lansat în octombrie 2010. În anul 2018 rețeaua avea, potrivit site-ului ei oficial, peste 800 de milioane de utilizatori. În anul 2012 rețeaua Instagram a fost cumpărată de rețeaua Facebook, astfel ultima devenind companie-mamă.

Facebook  este o rețea socială inventată de americanul Mark Zuckerberg și lansată în anul 2004. Facebook a căpătat foarte rapid o răspândire largă, în anul 2018 ajungând la 2 miliarde de utilizatori unici pe lună. Pe Facebook utilizatorii pot scrie texte, plasa fotografii și video, distribui știri, articole, filme și alt conținut online. De asemenea, pe Facebook pot fi făcute transmisiuni online. Potrivit unui studiu recent, efectuat de Agenția de comunicare digitală „Gramatic”, principalele două platforme de unde se informează cetățenii Republicii Moldova sunt Facebook și Odnoklassniki, cel din urmă fiind preferat, în special, de vorbitorii de limbă rusă.

În ultimii ani, în Republica Moldova este utilizat un alt mijloc de comunicare și distribuire a mesajelor, considerat mult mai securizat și mai personalizat decât rețelele folosite anterior. Vorbim despre Telegram. Acesta este un serviciu de mesagerie instantă, inventată de antreprenorul rus Pavel Durov, același care a fondat și rețeaua de socializare din Rusia Vkontakte. Platforma oferă posibilitatea creării unor canale publice de comunicare. Aceasta permite autorului să partajeze informații cu un număr nelimitat de persoane, dar și să păstreze anonimatul. Spre deosebire de alte rețele, aici nu există „o bandă” a noutăților, așa cum există pe Facebook, de exemplu.

 Având un telefon conectat la Internet, ai acces la platforme de socializare, dar și la alte resurse ale noilor media, precum dicționarele și enciclopediile online.  Wikipedia – o megabibliotecă online, o enciclopedie generală de tip online, disponibilă în 287 de limbi, care oferă, gratis, informații pentru utilizare și dezvoltare oricărui internaut. Zilnic, grație contribuției a milioane de utilizatori, specialiști în diferite domenii, care participă voluntar, enciclopedia este completată și dezvoltată. Unii scriu articole noi, alții completează sau, pur și simplu, redactează articole. Accesul la aceste conținuturi este deschis, de aceea este numită și enciclopedie liberă.

O resursă de documentare valoroasă nu doar pentru comunitatea bibliotecarilor este DEX online (dexonline.ro), care are peste 1,5 milioane de vizitatori unici online. Pe DEX online putem verifica articolele lexicografice ale cuvintelor, inclusiv informații privind etimologia sau ortografia cuvintelor. DEX online este un concurent serios al dicționarului tipărit, deoarece poate fi accesat rapid. Este demonstrat că, în timpul lucrului la un document, utilizatorul preferă să utilizeze această resursă pentru a economisi efort și timp. Mai mult  decât atât, internautul are opțiunea alegerii limbii pentru majoritatea resurselor online, inclusiv în cazul dicționarelor online, și acest fapt stimulează învățarea limbilor străine și respectul pentru diversitate.

E important să reținem că Wikipedia trebuie folosită cu prudență, având în vedere faptul că poate fi completată și de persoane care nu sunt specialiști în  domeniu. Nu este exclus ca o anumită informație să conțină erori sau să fie incompletă. De aceea, de exemplu, jurnaliștii profesioniști nu le folosesc ca surse demne de încredere atunci când se documentează despre vreun subiect. Cel mai bine este să verificați informația din ele și în alte surse. Așa că mersul la bibliotecă, cu lucru direct pe sursă, sau accesarea online a acesteia rămâne cea mai eficientă și credibilă metodă de documentare.

EMI II – ANALIZA CRITICĂ

Timp recomandat: 20–25 de minute

Sarcină

  • Lucrând în grup, accesați Dexonline.ro. 
  • Analizați alte oportunități de informare și divertisment pe care le oferă portalul.
  • Examinați casetele Curiozități, Cuvântul zilei, Cuvântul lunii, Cuvânt aleatoriu, Articolul lunii și Jocuri.
  • Descoperiți care au fost cuvintele zilei pe DEX online pentru ultima perioadă. 
  • Verificați definițiile și rețineți cuvintele necunoscute.
  • Discutați asupra caracterului interactiv al acestui dicționar online.

EMI III  – CREAREA DE PRODUS

Timp recomandat: 20–25 de minute

Sarcină

  1. Analizați imaginea.
  2. Realizați în baza acesteia un eseu scurt, folosind tehnica Freewriting.

EMI IV –  REFLECȚIE ASUPRA TEMEI

Timp recomandat: 25–30 de minute

STUDIU DE CAZ

Sarcină

  1. Citiți articolul despre legea adoptată recent de către Parlamentul francez.
  2. Completați Graficul T, analizând cu argumente pro și contra decizia autorităților de a interzice telefoanele mobile în școală.
  3. Concluzionați cu referire la situația din Republica Moldova.

Parlamentul francez a adoptat definitiv luni o lege care interzice telefoanele mobile în școli și licee, promisiune pe care președintele Emmanuel Macron a făcut-o în timpul campaniei electorale și este criticată de opoziție ca fiind „cosmetică”, relatează agerpres.ro.

Proiectul de lege interzice utilizarea oricărui obiect conectat (telefon, tabletă, ceas etc.) în școli și colegii, instituții școlare din Franța ai căror elevi au o vârstă de până la 14-15 ani.

Vor exista excepții „în scopuri educaționale”, acestea vor fi la latitudinea fiecărei instituții în regulamentul său intern, sau pentru copiii cu dizabilități. Activitățile legate de învățământ care se desfășoară în aer liber, cum ar fi sportul, sunt de asemenea vizate de această lege.

Liceele vor avea posibilitatea, dar nu și obligația, de a interzice și alte obiecte conectate, total sau parțial.

Codul francez al învățământului interzice, conform unei legi adoptate în 2010, folosirea telefoanelor mobile „în timpul oricărei activități de învățământ și în locurile prevăzute de regulamentul intern”.

Ministrul Educației, Jean-Michel Blanquer, potrivit căruia această interdicție nu a fost efectivă în toate colegiile și nu a avut o bază legală solidă, a salutat adoptarea acestei legi, pe care a descris-o drept o lege care ne aduce în sec. al XXI-lea și care „transmite un mesaj societății franceze”, dar și la nivel internațional.

Pronunțându-se pentru o „abordare modernă a tehnologiilor”, caracterizată prin „discernământ”, ministrul francez a pledat pentru o abordare deopotrivă „defensivă” și „ofensivă” pe această temă.

(Sursa: https://www.publika.md/in-franta-a-fost-adoptata-legea)

EMI V – ACȚIUNE

Timp recomandat: 25–30 de minute

Sarcină

  1. Împărtășiți istorii de succes cu privire la activități de promovare a unor evenimente din comunitatea dumneavoastră.
  2. Discutați cât de importantă este informarea și implicarea comunității, valorificând resursele noilor media.