Timp recomandat: 15 minute
Mijloacele media sunt suporturi tehnice care servesc la transmiterea mesajelor către un ansamblu de indivizi. Distingem mijloace media tradiționale (presa tipărită, radioul) și moderne (televiziunea, Internetul, complexele multimedia).
Cu ajutorul acestor mijloace se stabilește o relație de comunicare între creatorul de mesaj – Emițătorul, care reprezintă un producător de mesaje, și Receptorul său, de regulă, un auditoriu de mase.
Fiecare cetățean este receptor al produselor media, care ajung la el datorită mijloacelor media. Tipul de comunicare ce utilizează mijloacele media ca instrumente de mediere se numește comunicare mediată. Fiind fixată pe varia suporturi, aceasta poate fi păstrată pentru o perioadă indefinită. Spre deosebire de comunicarea cotidiană (discuția cu familia, cu colegii sau cu o persoană din stradă), comunicarea mediată poate difuza informații nu doar către un receptor, dar către mii și milioane de receptori în același timp, din acest motiv fiind numită comunicare în masă.
Producătorul de media (Emițătorul) folosește un Cod comun, în întregime sau parțial, emițătorului și receptorului pentru a transmite mesajul (limbaj verbal sau nonverbal, date, cifre, imagini), astfel încât acesta să fie înțeles. Canalul folosit depinde de tipul de mijloc media: prin eter, prin cablu, prin fir, prin satelit. Deosebit de important pentru transmiterea unui mesaj este Contextul (Referent), adică circumstanțele în care se transmite mesajul. Astfel, o reclamă la parfumuri pentru femei va avea o mai mare priză în contextul Zilei Internaționale a Femeii (8 martie), iar la medicamentele împotriva răcelii – în sezonul rece.
Emițătorul, receptorul, mesajul, canalul, contextul sunt factori ai comunicării media.
Timp recomandat: 15–20 de minute
Timp recomandat: 20–25 de minute
Timp recomandat: 20–25 de minute
Echipa I
Presa scrisă
Echipa II
Radio
Echipa III
Complexele multimedia
Timp recomandat: 10–15 minute