EMI I – ACCESUL LA INFORMAȚIE
Timp recomandat: 15 minute
Sarcină
- Lecturați textul, încercuind îmbinările de cuvinte și cuvintele-cheie.
SUPORT INFORMAȚIONAL
Mijloacele media sunt suporturi tehnice care servesc la transmiterea mesajelor către un ansamblu de indivizi. Distingem mijloace media tradiționale (presa tipărită, radioul) și moderne (televiziunea, Internetul, complexele multimedia).
Cu ajutorul acestor mijloace se stabilește o relație de comunicare între creatorul de mesaj – Emițătorul, care reprezintă un producător de mesaje, și Receptorul său, de regulă, un auditoriu de mase.
Fiecare cetățean este receptor al produselor media, care ajung la el datorită mijloacelor media. Tipul de comunicare ce utilizează mijloacele media ca instrumente de mediere se numește comunicare mediată. Fiind fixată pe varia suporturi, aceasta poate fi păstrată pentru o perioadă indefinită. Spre deosebire de comunicarea cotidiană (discuția cu familia, cu colegii sau cu o persoană din stradă), comunicarea mediată poate difuza informații nu doar către un receptor, dar către mii și milioane de receptori în același timp, din acest motiv fiind numită comunicare în masă.
Producătorul de media (Emițătorul) folosește un Cod comun, în întregime sau parțial, emițătorului și receptorului pentru a transmite mesajul (limbaj verbal sau nonverbal, date, cifre, imagini), astfel încât acesta să fie înțeles. Canalul folosit depinde de tipul de mijloc media: prin eter, prin cablu, prin fir, prin satelit. Deosebit de important pentru transmiterea unui mesaj este Contextul (Referent), adică circumstanțele în care se transmite mesajul. Astfel, o reclamă la parfumuri pentru femei va avea o mai mare priză în contextul Zilei Internaționale a Femeii (8 martie), iar la medicamentele împotriva răcelii – în sezonul rece.
Emițătorul, receptorul, mesajul, canalul, contextul sunt factori ai comunicării media.
EMI II – ANALIZA CRITICĂ
Timp recomandat: 15–20 de minute
Sarcină
- Analizați schema.
- Amintiți-vă ultimele trei știri pe care le-ați auzit în această săptămână.
- Analizați cine a fost emițătorul știrilor (E), care au fost mesajul (M) și profilul receptorului (R) căruia i s-a adresat mesajul.
EMI III – CREAREA DE PRODUS
Timp recomandat: 20–25 de minute
Sarcină
- Elaborați textul unui anunț despre un produs sau eveniment din localitatea dumneavoastră.
- Scrieți textul pentru 3 categorii diferite de vârstă: copii, tineri și bătrâni.
EMI IV – REFLECȚIE ASUPRA TEMEI
Timp recomandat: 20–25 de minute
Sarcină
- Identificați factorii comunicării pentru următoarele situații de consum media.
Echipa I
Presa scrisă
Produs – Articol despre gestionarea banului public
Echipa II
Radio
Produs – Prezentarea unei reclame
Echipa III
Complexele multimedia
Produs – Joc virtual
EMI V – ACȚIUNE
Timp recomandat: 10–15 minute
Sarcină
- Accesați portalul Mediacritica (mediacritica.md), realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent.
- Identificați jocul Media Erudit.
- Deschideți tema numărul 5 și descoperiți, în mod distractiv, cum funcționează mass-media văzută din interior.