Înapoi la module

Manipularea prin media

Parcurgând modulul MANIPULAREA PRIN MEDIA, veți afla cum se realizează dirijarea prin media, precum și ce tehnici sunt utilizate pentru a dezinforma cetățeanul.  Vă veți familiariza cu fenomenul propagandei, descoperind contexte din realitatea  imediată. Vă veți documenta despre efectele părtinirii și manipulării prin imagini și veți afla instrumente care vă pot ajuta să identificați falsul. De asemenea, veți analiza mai multe produse media cu caracter manipulativ (știri, imagini, filmulețe) și veți efectua exerciții  pentru a înțelege în esență acest fenomen social periculos pentru democrația unui stat.

Pe lângă acestea, veți analiza tutoriale, infografice și studii de caz reale, pentru a vă înarma cu suficiente abilități de contracarare a fenomenului manipulării prin media. Vă veți convinge cât de important este profesionalismul în jurnalism, în special pentru prevenirea situațiilor de dezinformare, și că, de fapt, fiecare cetățean poate deveni părtaș al unui fals, dacă nu analizează critic conținuturile. 

Totodată, vă veți dezvolta gândirea critică și chiar atitudinea sceptică față de anumite conținuturi media, mai ales față de conținuturile distribuite online pe diverse site-uri și platforme. 

Avem convingerea că acest modul va prezenta interes pentru toți utilizatorii și va fi util  atât pentru înțelegerea muncii jurnaliștilor, cât și pentru conștientizarea impactului media asupra calității vieții fiecărui cetățean.

subiecte

  1. Manipularea prin intermediul mass-mediei. Implicarea civică în contracararea manipulării media

    Manipularea este o acțiune prin care un actor social (persoană, grup, colectivitate) este determinat să gândească și să acționeze într-un mod compatibil cu interesele inițiatorului și nu cu interesele sale, prin utilizarea unor tehnici de persuasiune care distorsionează intenționat adevărul, lăsând însă impresia libertății de gândire și decizie.

    Detalii
  2. Manipularea prin imagini

    Omul este o ființă socială, iar emoțiile, trăirile, sentimentele, dorințele sunt aspecte care îl definesc. Dacă, văzând o imagine cu un hot dog ireal de apetisant, individul nu-și poate controla dorința de a-l procura și este gata să dea ultimul ban pentru acest produs, atunci el este ușor de controlat și de manipulat.

    Detalii
  3. Formarea stereotipurilor prin imagini în media

    În Republica Moldova, sunt întărite stereotipuri în raport cu anumite minorități etnice. Un stereotip regretabil este, de exemplu, în raport cu romii care, adeseori, sunt etichetați drept hoți sau escroci. Acest stereotip este întărit în media prin diferite calificative și etichete.

    Detalii
  4. Propaganda și formele ei de manifestare

    Propaganda este o formă de persuasiune – convingere a publicului – care, prin intermediul mass-mediei, încearcă să influențeze în scop ideologic, politic sau chiar comercial publicul.

    Detalii
  5. Atitudinea părtinitoare

    Accesul la tehnologiile de comunicare și evoluția mass-mediei sociale face mai ușoară răspândirea atitudinii părtinitoare personale și a dezinformării, care ajunge la un număr mare de persoane.

    Detalii
Studiind acest modul…

 VEȚI GĂSI RĂSPUNSURI LA URMĂTOARELE ÎNTREBĂRI:

  • Cum pot eu, bibliotecarul, contribui la informarea utilizatorilor bibliotecilor și a altor bibliotecari cu privire la fenomenul manipulării și la utilizarea tehnicilor de gândire și raportare critică la media?
  • De ce este important ca eu, tânărul/tânăra de azi, să pot recunoaște manipularea în mass-media tradițională și în noile media?
  • Cum poate un cetățean, conștient și curios, descoperi propaganda și părtinirea, pentru a acționa corect și responsabil.