Timp recomandat: 20–25 de minute
Ca gen jurnalistic, interviul este o discuție care are loc între un jurnalist şi o persoană care prezintă interes pentru public (ce spune intervievatul are valoare de informare). Un aspect specific al interviului este contactul direct dintre jurnalist și sursă, fapt ce oferă credibilitate informației. O regulă importantă în realizarea interviului este ca între jurnalist și intervievat să existe acceptul de publicare dat jurnalistului de către interlocutor. Persoana intervievată este conștientă de faptul că discuţia este înregistrată şi va fi publicată sub forma întrebare–răspuns.
O categorie aparte sunt interviurile radiofonice și cele televizate, care pot fi realizate în direct sau prezentate ulterior în cadrul emisiunilor. Interviurile din presa scrisă sunt mai puțin interactive, ele pot fi redactate și îmbunătățite spre deosebire de interviul radiofonic sau cel televizat. Există interviuri instantanee și interviuri pregătite. După conținut, distingem diferite tipuri de interviu:
Realizarea interviului necesită respectarea mai multor reguli privind tehnicile de structurare a întrebărilor de către jurnalist:
Există diferite tipuri de întrebări: întrebări deschise, întrebări închise, întrebări directe, întrebări indirecte, întrebări de clarificare sau întrebări de confruntare. De exemplu, o întrebare închisă e cea la care persoana intervievată va răspunde cu „Da” sau „Nu”, „Evident”, „Posibil” etc. Spre deosebire de acestea, întrebările deschise necesită explicații și detalii și permit jurnalistului să afle cât mai multe informații referitor la subiectul abordat.
Un jurnalist bun știe să alterneze coerent întrebările închise și cele deschise, în funcție de scopul interviului. Întrebările directe sunt axate pe aspecte concrete, iar cele indirecte, adeseori, au scopul de a-l face pe intervievat să recunoască sau să dezvăluie anumite informații, să reflecte global subiectul. Cea mai eficientă întrebare într-un interviu este „De ce?”, întrucât permite clarificări și detalieri.
Totodată, jurnalistul trebuie să evite avalanșa de întrebări „De ce?”, precum și întrebările retorice, care nu întotdeauna aduc un plus valoare interviului.
Rețineți! Înterviul este un produs mediatic valoros, care contribuie eficient la informarea cetățenilor, dacă este realizat corect. Fiecare cetățean, realizând jurnalism civic, poate realiza interviuri, care să aibă un scop bine definit, centrat pe interesul public.
Timp recomandat: 15–20 de minute
Timp recomandat: 15–20 de minute
1. Împărțiți-vă în echipe.
2. Selectați una dintre opțiunile de realizare a interviului:
– interviu cu un oficial, persoană publică din comunitate (președinte de raion, primar etc.);
– interviu cu cetățeni obișnuiți (tineri, adulți);
– interviu cu persoane neordinare și active civic.
3. Delegați responsabilitățile și rolurile: jurnalist, cameraman, redactor, intervievat/intervievați etc.
4. Stabiliți subiectul de discutat.
5. Documentați-vă din perspectiva rolului asumat.
6. Identificați sursele de documentare necesare.
7. Elaborați întrebările.
8. Redactați interviul.
9. Simulați interviul și înregistrați-l cu ajutorul telefonului sau al unei camere de filmat.
10. Analizați aspectele forte și aspectele de îmbunătățit.
Timp recomandat: 20–25 de minute
Timp recomandat: 10–20 de minute