CAPITOLULUL I. PREZENTAREA MANUALULUI
Dragi utilizatori, manualul de Educație mediatică și cultură informațională a fost realizat în baza curriculumului omonim (link spre curriculum vă rog) și este destinat bibliotecarilor formatori, precum și oricărui bibliotecar sau trainer care intenționează să utilizeze manualul digital în activități cu beneficiarii. Manualul poate fi accesat, în mod gratuit și liber, pe adresa https://abrm.md/biblioemi/.
Manualul este dovada efortului comun al echipei IREX Europe, al autoarei, al echipei ABRM, al pictorilor, al web designerilor, al specialiștilor IT, al redactorilor, al jurnaliștilor și al primei generații de super traineri în educație mediatică și cultură informațională din Republica Moldova.
Ghidul de implementare a manualului digital Educație mediatică și informațională este un produs complementar, care detaliază pașii de utilizare a manualului, structura acestuia, recomandările privind utilizarea corectă a tehnicilor și strategiilor de lucru propuse de autor pentru ca interacțiunea dintre formator și beneficiar, indiferent de profilul acestora, să asigure maximă eficiență în procesul de formare a competenței mediatice și a culturii informaționale. Totodată, Ghidul conține sugestii privind rezolvarea mai multor sarcini și evaluarea activităților.
Aspectul interfeței aplicației https://abrm.md/biblioemi/ surprinde plăcut: culorile selectate reprezintă organizația IREX Europe, iar imaginile susțin conținutul educativ-formativ al manualului. Manualul nu necesită instalare și poate fi accesat fără utilizarea unor softuri suplimentare sau efectuarea unor operațiuni adiționale. Sistemul de navigare al manualului este interactiv, accesibil și orientat spre învățare, comunicare și descoperire a educației mediatice. Bara de meniu orizontală este constituită din 7 butoane: Acasă, Cuprins, Autori, Ghid, Glosar, Contacte, Limba (română/rusă). Manualul conține versiunile în limbile română și rusă a textului.
În total, manualul propune 200 de sarcini și contexte de învățare sau exersare, fiind structurat în 8 module, a câte 5 teme fiecare:
I. Oceanul informațional și consumatorul de media avizat;
II. Mass-media în societatea contemporană;
III. Cultura informațieie și media;
IV. Manipularea prin media;
V. Siguranța online;
VI. Noile media și noul sistem de competențe media în secolul al XXI-lea;
VII. Etica în jurnalism;
VIII. Rolul media în promovarea cetățeniei active.
Pentru fiecare dintre cele 40 de teme dezvoltate a fost elaborată Fișa „Strategia de organizare”. Aceasta include, într-o manieră sintetică, valorile dominante, obiectivele de formare, durata estimativă, resursele procedurale, resursele materiale și conceptele-cheie. Recomandăm analiza fișelor cu atenție, precum și parcurgerea descrierii fiecărui modul în parte și a întrebărilor de provocare pentru toate categoriile de beneficiari: bibliotecari, tineri, cetățeni responsabili și curioși. În acest mod vă veți crea propria strategie de lucru, în funcție de resursa de timp de care dispuneți și de profilul beneficiarilor.
Manualul oferă un Glosar, care poate fi accesat de pe bara orizontală. Acesta include 112 definiții ale termenilor și conceptelor-cheie din manualul Educație mediatică și cultură informațională.
De asemenea, butonul Cuprins permite navigarea prin tot manualul și accederea, printr-un click, la oricare temă din cele 8 module.
CAPITOLUL II. CONCEPȚIA MANUALULUI – TEHNICI ȘI METODE
Concepția manualului respectă cadrul european de formare a competenței de educație media, fiind proiectată, la nivelul fiecărei teme, în conformitate cu recomandările Comisiei Europene privind Formarea/Dezvoltarea Competenței Media, din perspectivele unui sistem de valori concepute holistic în 5 etape/pași:
EMI I – ACCESUL LA INFORMAȚIE | |
EMI II – ANALIZA CRITICĂ | |
EMI III – CREAREA DE PRODUS | |
EMI IV – REFLECȚIE ASUPRA TEMEI | |
EMI V – ACȚIUNE. |
Fiecărei etape îi revine o pictogramă specifică.
Acest cadru de organizare în cinci pași este orientat spre dezvoltarea gândirii critice, iar alegerea metodelor și tehnicilor de lucru trebuie să demonstreze măiestria formatorului în orientarea formabililor spre înțelegerea problemei abordate, motivarea formabililor pentru participarea la activitate, activizarea gândirii critice și spre dezvoltarea capacităților comunicaționale.
EMI I – ACCESUL LA INFORMAȚIE
Această etapă are menirea de a oferi suportul informațional în raport cu tema nouă unui text ce include datele esențiale despre subiect. Studierea textului este esențială, întrucât la celelalte etape ale temei se face referință la conținuturile din textul-suport.
Pentru etapa I au fost selectate tehnici de lectură care au menirea de a stimula gândirea critică a formabilului, adică capacitatea individuală a acestuia de a analiza, de a integra și de a însuși informația nouă.
Interacțiunea formabilului cu informația trebuie să se desfășoare astfel încât acesta să capteze idei, să le analizeze, să le compare cu alte puncte de vedere și să-și formeze o atitudine personală. O bună parte dintre tehnicile propuse impune ca formabilul să aibă în față varianta printată a textului. De aceea formatorul printează în prealabil textul din manual, făcând click pe butonul Print, plasat în dreapta paginii sau selectează textul, îl copiază într-un document word și îl tipărește.
Tehnica SINELG (Sistem Interactiv de Notare pentru Eficientizarea Lecturii și a Gândirii) presupune lectura analitică a textului, desfășurată în câteva etape.
Forme posibile de lucru: individual sau în perechi.
Forme posibile de lucru: doar în perechi.
Forme posibile de lucru: individual, în perechi sau în grup.
ȘTIU | VREAU SĂ ȘTIU | AM AFLAT |
Forme posibile de lucru: individual, în perechi sau în grup.
EMI II – ANALIZA CRITICĂ
Etapa a doua joacă un rol esențial în dezvoltarea competențelor specifice educației media și formării culturii informației a cetățeanului. Analiza critică este o etapă foarte importantă, care se axează pe tehnici de analiză și lucru nemijlocit cu diferite produse media, în funcție de temă. La această etapă se face conexiune directă cu etapa Accesul la informație.
De exemplu, la Tema 1, formabililor li se propune un algoritm de lucru.
Forme posibile de lucru: individual, în perechi sau în grup.
Diagrama Venn presupune studierea a două aspecte/cazuri prin comparație. Metoda necesită ca material didactic foi de flipchart, pe care să fie desenate două cercuri parțial suprapuse. Putem folosi Diagrama Venn pentru a compara, de exemplu, știrea obiectivă și știrea falsă.
Metoda poate fi utilizată și pentru 3 concepte, creându-se o trigramă.
Forme posibile de lucru: individual, în perechi, dar cel mai eficient este lucrul în grup.
EMI III – CREAREA DE PRODUS
Etapa a treia are menirea de a stimula creativitatea participanților și de a-i orienta spre activități de sinteză în raport cu noile achiziții. La această etapă, sunt recomandate activitățile în grup, dar și individuale, axate pe crearea de: produse multimedia, texte, articole, interviuri, produse video, fotografii, filme etc.
Elaborarea unui nouraș de cuvinte presupune utilizarea unui instrument digital, prin urmare, sunt necesare accesul la tehnică și conexiunea la Internet.
Exemplu: Modulul I, Tema 2
Forme posibile de lucru: în perechi sau în grup.
Cuvântul „freewriting” se traduce din limba engleză ca „scriere liberă”. Freewritingul este o tehnică de scriere care permite dezvoltarea creativității și acumularea de idei, ce servesc, ulterior, ca suport pentru dezvoltarea, prelucrarea, îmbunătățirea sau definitivarea unui text coerent și amplu.
De exemplu, la Tema 5, Modulul I, formabililor li se propune următoarea sarcină:
Dezvoltați, în cheia tehnicii Freewriting (Scrierea liberă), ideea art. 34 alin. (1) din Constituția Republicii Moldova: „Dreptul persoanei de a avea acces la orice informație de interes public nu poate fi îngrădit.”
Este o sarcină complexă, dar rolul ei este să dăm frâu liber gândurilor participanților, fără cenzură. Această metodă contribuie la dezvoltarea capacității de analiză a participanților și la exercițiul de autoreflecție.
Este o strategie de învățare prin colaborare, care poate fi folosită în predarea unor discipline diverse. În manual, tehnica a fost utilizată pentru însușirea și explicarea mai multor termeni din mass-media.
FIȘA CE ESTE MASS-MEDIA (gata pentru a fi decupată)
TERMENUL | DEFINIȚIA |
COMUNICARE ÎN MASĂ | comunicare realizată prin intermediul radioului, TV-ului, ziarelor, revistelor, cărților ș.a., pentru a transmite mesaje în rândul unui auditoriu mare de oameni |
TELEVIZIUNE | tehnică de transmitere la distanță a imaginilor în mișcare și a sunetului |
RADIO | parte a presei audiovizuale, mijloc de comunicare în masă, bazat pe transmiterea de unde radio (radiodifuziune) într-un sistem public sau privat |
PUBLIC | comunitate umană constituită ca atare într-o situație comunicațională, în legătură cu receptarea unor mesaje, având un centru de interes comun |
PRESA | totalitatea modalităților de comunicare ce pot ajunge la un număr foarte mare de oameni, contribuind la schimbul și pluralismul de idei, precum și la formarea opiniei publice. După canalele folosite, există în formă scrisă/tipărită și online |
PRESA AUDIOVIZUAL | mijloc media care se bazează pe percepția audio și vizuală a receptorului, fiind transmisă cu ajutorul radioului sau al televiziunii (TV) |
MASS-MEDIA | termen care desemnează ansamblul mijloacelor și modalităților tehnice moderne de informare și influențare a opiniei publice, toate „instrumentele” utilizate pentru a comunica cu un număr cât mai mare de persoane – televiziune, radio, film, servicii online, reviste și ziar |
NOILE MEDIA | modalități de comunicare în masă ce se bazează pe tehnologii digitale precum Internetul. Uneori acest concept mai este numit Jurnalism 2.0 |
OPINIE PUBLICĂ | ansamblu de cunoștințe, convingeri și trăiri afective, manifestate cu o intensitate relativ mare de către membrii unui grup sau ai unei comunități față de un anumit domeniu de importanță socială majoră |
Clusteringul este o tehnică de activizare, dezvoltare şi sistematizare a cunoștințelor.
Respectiva tehnică poate fi aplicată la începutul activității de formare, în scopul reactualizării cunoștințelor despre un anumit subiect și al dirijării procesului de dobândire a noilor achiziții cognitive.
La etapa de reflecție, clusteringul va favoriza intensificarea retenției și a transferului, integrarea cunoștințelor noi și construirea unei scheme care să asigure înțelegerea și conștientizarea acestora.
EMI IV – REFLECȚIE ASUPRA TEMEI
Etapa a patra este orientată spre evaluarea impactului pe care îl au produsele media asupra formabililor în calitatea lor de consumatori și de creatori de produse media, spre însușirea criteriilor de apreciere, ierarhizare și selecție, de evaluare și sintetizare a tot ceea ce este calitativ din avalanșa informațională.
Aeasta este o tehnică de comunicare scrisă, aplicabilă pentru o înțelegere profundă a mesajului. Ea presupune formularea consecutivă a 6 întrebări „De ce?” în raport cu o anumită afirmație. Fiecare întrebare, începând cu a doua, va rezulta din răspunsul la întrebarea precedentă. Participanții implicați în această descifrare de sensuri vor învăța să formuleze întrebări și răspunsuri, urmărind progresia și coerența ideilor exprimate.
De exemplu: la Tema 1, formabililor li se propune următoarea sarcină:
Model realizat:
Afirmație: Un om informat este un om puternic.
Deoarece poate utiliza informația în scopuri personale?
Deoarece are nevoie pentru sine să cunoască riscurile și avantajele unei acțiuni.
Deoarece astfel își poate garanta succesul înaintea altora.
Deoarece întotdeauna există concurență.
Deoarece toți oamenii vor putere.
Deoarece așa este firea umană.
Tehnica este eficientă pentru identificarea trăsăturilor contradictorii ale unui fenomen sau subiect. Ideile acumulate constituie repere în elaborarea ulterioară a argumentelor și luarea deciziei. Este aplicabilă la analiza atât a unor subiecte de ordin științific și publicistic, cât și a textelor artistice.
Forme posibile de lucru: individual.
Graficul T este un organizator grafic al relațiilor binare (da/nu, pentru/contra, avantaje/dezavantaje), fiind ușor de utilizat în activități și asigurând o eficiență mare.
De exemplu: la Tema 5, formabililor li se propune următoarea sarcină:
Aplicați Graficul T în raport cu ideea că mass-media este un factor esențial de educare a tinerilor.
Formabililor le va fi mai complicat să identifice argumente contra în raport cu acest tip de enunț. În acest mod le dezvoltăm puterea de argumentație, întrucât tehnica contribuie la dezvoltarea capacității de argumentare pe baza analizei informațiilor, la formarea unor valori și atitudini democratice.
Forme posibile de lucru: preferabil, în grup sau perechi, dar nu este exclusă și modalitatea de lucru individual.
„Cubul” este o strategie de predare–învățare–evaluare, care urmărește descrierea, comparația, asocierea, analizarea, aplicarea, argumentarea și contribuie fie la dobândirea de noi cunoștințe, fie la consolidarea sau aprofundarea acestora conform celor 6 operații logice de analiză.
Timp necesar pentru lucru: cel puțin 15 minute pentru analiză și scriere, preferabil, pe un flipchart.
Metoda contribuie la dezvoltarea capacităților de analiză, sinteză, aplicare, transfer, argumentare ale formabililor, fiind foarte potrivită pentru formarea/dezvoltarea culturii informaționale, formarea unei imagini globale asupra problemei abordate.
Aceasta poate fi folosită în raport cu diferite concepte mari, precum: mass-media, manipulare, știre, informație etc. Se vor selecta concepte generale și formatorul va încerca individual să găsească soluții pentru fiecare etapă.
Forme posibile de lucru: tehnica poate fi aplicată în grup, în perechi, dar și individual.
PRES este o metodă de analiză și reflecție, care permite exprimarea argumentată a unei opinii. Această tehnică ajută la formarea gândirii critice, la dezvoltarea puterii de argumentație și la interacțiunea atentă cu produsele media. Tehnica dezvoltă capacitatea de argumentare în 4 pași, pe care formatorul neapărat îi enunță.
Aici formabilul emite o părere, utilizând verbe precum: cred, consider, am convingerea, sunt de părerea că etc.
Model: Cred că această știre este falsă.
Argumentul trebuie formulat ca idee distinctă în baza suportului/datelor propuse.
Model: Nu sunt indicate sursele de informare.
Exemplul se preia direct din produsul analizat.
Model: Sursele citate ne-au informat că…
Se revine la punctul de vedere enunțat, subliniindu-se pertinența și viabilitatea acestuia.
Model: Prin urmare, știrea este falsă și contribuie la manipularea cetățenilor.
Forme posibile de lucru: în grup, în perechi sau individual.
Metoda permite participanților să analizeze o problemă din 6 perspective, transpunându-se în anumite roluri și reflectând la un subiect-problemă.
Cine are pălăria albă oferă informații și imagini atunci când acestea i se cer. Nu oferă interpretări și opinii. Când „poartă” pălăria albă, gânditorul trebuie să imite computerul, să se concentreze strict pe problema discutată, în mod obiectiv și să relateze exact datele. Gânditorul pălăriei albe este disciplinat și direct. | |
Cine are pălăria roșie își spune emoțiile: „Așa simt eu în legătură cu…” Această pălărie legitimează emoțiile și sentimentele ca parte integrantă a gândirii. Ea face posibilă vizualizarea, exprimare lor. Pălăria roșie permite gânditorului să exploreze sentimentele celorlalți participanți la discuție, adică din punct de vedere emoțional și afectiv. Gânditorul ce privește din această perspectivă nu trebuie să-și justifice feelingurile şi nici să găsească explicații logice pentru acestea. | |
Cine are pălăria galbenă gândește pozitiv și constructiv. Gânditorul se concentrează asupra aprecierilor pozitive. Exprimă speranța. Are în vedere beneficiile, valoarea informațiilor și a faptelor propuse. Oferă sugestii, propuneri concrete și clare. | |
Cine are pălăria neagră identifică greșelile. Este pălăria avertisment, concentrată în special pe aprecierea negativă a lucrurilor. Gânditorul pălăriei negre punctează ce este rău, incorect și care sunt erorile. Explică ce nu se potrivește și de ce ceva nu merge; care sunt riscurile, pericolele, greșelile demersurilor propuse. | |
Cine are pălăria verde generează idei noi. Gânditorul are rolul de a căuta alternative. El caută să ajungă la noi concepte și noi percepții, noi variante, noi posibilități. Gândirea laterală este specifică acestui tip de pălărie. Cere un efort de creație. | |
Cine are pălăria albastră clarifică. Gânditorul pălăriei albastre definește problema și dirijeză întrebările, formulează ideile principale și concluziile la sfârșit. Poate să atragă atenția celorlalte pălării, dar prin simple interjecții. Îi este permis oricărei pălării să-i adreseze comentarii și sugestii. |
EMI V – ACȚIUNE
Etapa finală urmărește motivarea formabililor pentru implicare în comunitate, schimbare socială, mobilizare prin: sensibilizarea altor persoane, dezvoltarea de proiecte de grup, proiecte sociale, conferințe, videoconferințe, dezbateri cu soluționarea unor probleme concrete, dezvoltarea de chestionare, realizarea de produse media cu impact, de exemplu emisiuni radio, TV. În acest mod îi orientăm pe formabili să facă un transfer de cunoștințe în situații de integrare autentice, dezvoltându-și competența media și să contribuie la formarea unor abilități de informare și consum media corect în comunitățile din care vin, îi motivăm să devină cetățeni responsabili.
Jocul de rol este o metodă de simulare, în care formabilii sunt puși în situația de a-și asuma un anumit rol, statut, funcție sau relație pentru o înțelegere mai profundă. Este o metodă eficientă, cu accent ludic, prin care putem ușor forma anumite convingeri și atitudini formabililor.
De exemplu: la Tema 2 din Modulul II, formabililor li se propune următoarea sarcină:
Este acesta un articol de prima pagină?
Articolul 1 | Articolul 2 | Articolul 3 | Articolul 4 | Articolul 5 | Articolul 6 |
Formatorul va oferi echipelor oportunitatea de a-și asuma anumite roluri specifice activității unei redacții: redactor-șef, redactor, jurnaliști, machetator, corector, fotojurnalist etc.
Forme posibile de lucru: doar în grup.
CAPITOLUL III. EVALUAREA
Evaluarea este o etapă esențială, care asigură retenția noilor conținuturi și formarea treptată a competențelor specifice educației mediatice și informaționale. Ea, de asemenea, trebuie să fie centrată pe tehnici și strategii activ-participative.
Tehnica 3-2-1 poate fi utilizată la diferite etape ale activității. De regulă, este o tehnică de evaluare eficientă, însă este oportună și la alte etape, precum Analiza critică, Acțiune. De exemplu, se poate recomanda la analiza unui tutorial, film sau text.
Tehnică de analiză
De exemplu: Tema 4 din Modulul I
Este important ca formabililor să li se explice că toate cuvintele-cheie se vor prelua din produsul creat (film, text, tutorial), iar în baza acestora să formuleze o opinie personală. Este necesară utilizarea verbelor de opinie: cred, consider, sunt de părerea, am rămas cu gândul că…
Forme posibile de lucru: doar individual.
„Acvariul” (engl. Fishbowl) urmărește ca formabilii să fie puși, alternativ, în dublă ipostază: pe de o parte participanți activi la o analiză/evaluare/discuție/dezbatere, pe de altă parte, de observatori ai interacțiunilor ce se produc.
Această tehnică implică câteva etape preparatorii:
În aplicarea tehnicii Acvariul/Fishbowl este foarte important ca formatorul să cronometreze timpul și să mențină ordinea prin respectarea regulilor de bază agreate.
Utilizată corect, tehnica poate deveni formă foarte eficientă de evaluare reciprocă și autoevaluare.
Forme posibile de lucru: doar în grup.
Nu vom ignora faptul că evaluarea este parte integrantă a formării. Pot fi aplicate varia chestionare, pregătite din timp. Una dintre formele importante de evaluare, care rămâne mereu actuală, este observarea comportamentului beneficiarilor pe durata formărilor și în timpul realizării activităților practice. La finalul fiecărei unități tematice se va realiza câte un produs, în funcție de conținuturi. Se va încuraja atât autoevaluarea, cât și evaluarea reciprocă a formabililor. Totodată, propunem modele de fișe de evaluare reciprocă și autoevaluare.
Iată 2 modele de fișe care pot fi utilizate și aplicate în tehnica Acvariu (Fishbowl).
CAPITOLUL IV. TEHNICI SUPLIMENTARE ȘI ENERGIZANTE
Este o metodă ludică de interacțiune între formabili, prin stabilire de elemente comune, conform filosofiei jocului. Aceasta poate fi utilizată la etapa de spargere a gheții, de cunoaștere, dar și ca formă de evaluare.
Metoda poate fi folosită în grupuri de cel puțin 8 persoane. Sarcina trebuie formulată astfel încât să existe posibilitatea unor elemente comune. Cel mai potrivit este utilizarea acesteia ca element de evaluare, dar, în condițiile unui grup omogen, poate fi utilizată și la evocare.
Forme posibile de lucru: doar în grup.
Jocul „Bagajul pierdut” poate fi utilizat la finalul unei activități pentru a evalua achizițiile formabililor.
Energizantul „Roșu–Verde–Negru” este recomandat, în special, când se lucrează la temele despre cultura informației, mijloacele de comunicare în masă, manipulare etc.
Forme posibile de lucru: doar în grup.
De exemplu, la modulul „Siguranța online” metoda poate fi utilizată cu succes și pe post de reflecție, și de evaluare.
Conservatorul | – Apreciază meritul soluțiilor vechi, pronunțându-se pentru menținerea lor, fără a exclude, însă, posibilitatea unor eventuale îmbunătățiri.- Punctează daunele și capcanele libertății comunicării online. |
Exuberantul | Emite idei originale, uneori imposibil de aplicat în practică, despre cum ar putea fi utilizate resursele media fără ca acestea să aibă un impact negativ. – Asigură o atmosferă creativă, identifică punctele forte ale media și chiar poate propune să se inventeze obiecte magice, cu ajutorul cărora să fie îmbunătățită netichetele. |
Pesimistul | – Neagă oportunitatea oricărei îmbunătățiri a soluțiilor originale propuse, crede că nimic nu va opri discursul de ură sau manifestările cyberbullyingului. – Se concentrează pe aspectele negative. |
Optimistul | – Critică poziția Pesimistului și susține, în mod realist, soluțiile propuse de Exuberant. – Demonstrează că, în situația respectării unei legislații privind drepturile consumatorului online, a educației internauților, comportamentul neetic poate fi evitat. |
Forme posibile de lucru: doar în grup.
Acest joc poate fi adaptat la diferite teme. Este un energizant care poate fi valorificat ca o formă a jocului de rol, în funcție de obiectivele propuse.
Model de aplicare a jocului „Votez cu pasul” la modulul „Noile media”
Fac un pas înainte dacă…
– deschid Facebookul de mai multe ori pe parcursul zilei;
– primesc notificări atunci când mă etichetează cineva;
– primesc notificări despre evenimentele selectate;
– primesc notificări despre strângeri de fonduri;
– primesc notificări despre prietenii care adaugă povești în conținutul lor;
– nu știu cine a încărcat lista cu informațiile mele în publicitare;
-încerc diferite simulări: cum voi arăta peste 20 de ani, cine mă iubește, cum sunt cei din zodia mea etc.;
– reacționez la fiecare notificare;
– nu observ când zboară timpul pe Facebook;
– nu știu care sunt interesele mele privind publicitatea setate de Facebook;
– zilnic, în medie, dau peste 25 de like-uri;
– distribui nu doar postările prietenilor;
– în ultimele trei luni nu mi-am înnoit parola de acces la Facebook;
– accept prieteniile virtuale dacă avem cel puțin 3 prieteni comuni.
Forme posibile de lucru: doar în grup.
Chatul este un joc de rol care permite participanților să analizeze o problemă din mai multe punte de vedere, transpunându-se în anumite roluri.
Acest joc se recomandă pentru utilizare la modulul „Siguranța online”, în contextul unor teme precum hărțuirea online.
A – elevă de 15 ani care este considerată o autoritate, este populară, bogată, frumoasă, dar îi tratează cu lipsă de respect pe alții; se consideră superioară.
Misiune: să îi eticheteze pe alți colegi și, în special, să o acuze pe fata C!
B – băiat de 19 ani, popular; vorbește necenzurat, intimidează puștoaicele, dar este apreciat de ele; se laudă cu numărul mare de cuceriri; le cere fetelor poze nud și apoi se laudă cu ele, distribuindu-le altora; i-a distribuit fotografia făcută la plajă a lui C fără acordul ei.
Misiune: să facă impresii, umilind-o pe fata C!
C – fată de 14 ani, se consideră un pic grasă și nu prea frumoasă, dar îl iubește pe băiatul B; i-a trimis o poză de la plajă ca să-i facă plăcere; este prietenă cu fata D.
Misiune: să fie acceptată de ceilalți!
D – este o elevă obișnuită de 14 ani, prietena lui C, învață într-o clasă. A încercat să o convingă pe C că pasiunea cu B nu e sănătoasă, crede că e bine să ceară ajutor.
Misiune: încearcă să o ajute pe fata C!
E – este un băiat din aceeași clasă cu fata A, care se amuză de situație. Obișnuiește să pună emoticoane. Utilizează argouri și jargoane. O susține pe A mereu.
Misiune: a face glume de prost gust!
F – este un băiat din aceeași clasă cu C, bine educat, dar care nu are curaj să facă ceva.
Misiune: să-i facă pe ceilalți să-l audă!
H – o colegă cu A, C, D și E sigură de sine, care știe să se impună. Nu acceptă prostiile, insistă să se respecte neticheta.
Misiune: să-i facă pe ceilalți să respecte neticheta!
A a scris pe chat: „C, n-ar strica să dai jos 10 kg! (☹:”
Toți participanții trebuie să se implice în discuție și să reușească să-și reprezinte rolul, pornind de la replica lui A.
Forme posibile de lucru: doar în grup.
Scopul: De a face cunoștință și a reține cât mai multe nume (recomandat pentru grupul în care participanții nu se cunosc între ei).
Scopul: de a demonstra că orice comunicare nonverbală poate fi la fel de eficientă precum comunicarea verbală.
Durata: 8–10 minute
Scopul: energizare, captare a atenției, asigurarea bunei dispoziții. Este, de asemenea, o bună metodă de divizare în echipe.
Participanți: minimum 10.
Durata: 5–10 minute.
Scopul persoanei care a fost în mijloc este să-și găsească un loc în cerc. După prima mutare, în mijloc rămâne persoana care n-a fost suficient de rapidă ca să-și găsească un loc în cerc. Nu se trișează. Cineva trebuie neapărat să rămână în mijloc. Această persoană preia inițiativa și anunță următorul schimb: bananele, apoi următorul care a ajuns în mijloc schimbă kiwi și tot așa până se schimbă de câteva ori între ele toate componentele.
Ca să fie mai interesant, la un moment dat se pot schimba câte 2 fructe/concepte și, bineînțeles, neapărat trebuie realizată salata de fructe (salata media), adică toți trebuie să-și schimbe locul.
Jocul poate dura atât timp cât consideră trainerul, dar nu trebuie să depășească 10 minute, pentru că-și pierde din farmec și intensitate.
Poftă bună!
Scopul: De a-i scoate din monotonie pe participanți.
Durata: 1–3 minute.
Exercițiul are 2 obiective:
1) cunoașterea participanților între ei;
2) creșterea energiei grupului odată ce participanții conștientizează dependența lor reciprocă.
Durata: 5–10 minute.
Scopul: participanții reușesc să se concentreze și să se energizeze.
Durata: 15 minute.
Acest exercițiu este indicat după masa de prânz sau în timpul unei sesiuni mai lungi, când vedeți că participanții își pierd atenția, pentru a alunga moleșeala.
Împarte grupul în 2 echipe egale. Echipele stau față în față cu mâinile prinse și ochii închiși. Se pune un obiect pe jos (pix, eșarfă) la distanță egală de cei 2 jucători din capătul liniei. Liderul stă la capătul celălalt al rândului și strânge mâinile primilor 2 oameni din ambele echipe în același timp. Echipa dă mai departe mâna strânsă ca un curent electric. Când ultima persoană își simte mâna strânsă, trebuie să deschidă ochii și să ridice obiectul de pe jos. Schimbați apoi ordinea membrilor din grup până când primul din fiecare echipă ajunge din nou la locul lui sau până simțiți că a revenit energia. Echipa care reușește să ia obiectul de cele mai multe ori câștigă.
Scopul: energizare, eliberare de emoții, coordonare și mobilizare.
Durata: 5–10 minute.
Mișcarea nr. 1: o persoană din cerc, cu mâinile întinse înainte, unite în formă de sabie, va arăta spre oricare persoană din cerc, privind-o în ochi și spunând „HU!” (tare).
Mișcarea nr.2: Cel vizat (spre care a arătat persoana) va ridica mâinile în sus, în semn de resemnare, scoțând sunetul „HA!” (tare).
Persoanele din stânga și dreapta celui care spune „HA!” vor face simultan o mișcare asemănătoare cu lovitura unei săbii spre mijlocul acesteia și ambele vor scoate sunetul „HI!”.
Astfel, în decurs de câteva secunde urmează să se audă „HU!–HA!–HI!” și 3 mișcări să fie coordonate de diferite persoane. Energizantul este la început amuzant, deoarece nu toate persoanele sunt atente și, fie uită să ridice mâinile, fie uită să scoată interjecția, iar cele 2 persoane din dreapta și stânga se coordonează mai greu. Pe parcurs însă jocul devine ordonat și, la indicația trainerului, acesta capătă un ritm mai alert, ca până la urmă să rezulte o explozie de interjecții și mișcări energizante. Aduce multă degajare, voie bună.
CAPITOLUL V. SUGESTII DE REZOLVARE
Dragi formatori, vă propunem mai multe sugestii de rezolvare a sarcinilor pe care le veți consulta pentru a vă consolida viziunea proprie și a vă asigura că anumite aspecte importante nu le-ați omis. Variantele propuse sunt schițe de răspuns pe care le veți dezvolta.
MODULUL I. Oceanul informațional și consumatorul de media avizat
– Presa, chiar și cea credibilă, trebuie uneori supusă interogării. BBC este unul dintre cele mai credibile canale mass-media și totuși… mai apar glume de 1 aprilie
– De ce pinguinii nu pot să zboare? Legea fizicii: corpul prea mare și gras + aripioare mici, fără amplitudine, care să le permită planarea.
– De ce în știrea cu bătrâna nu este niciun nume concret (nici clinica, nici medicul nu este menționat)? Acest lucru ar trebui să ridice mai multe semne de întrebare.
O elementară căutare în Google vă va ajuta să descoperiți că la Veneția apa nu îngheață niciodată. Acele imagini sunt ale lacului Baikal înghețat, care au fost suprapuse prin photoshopare pe imaginile cu canalele venețiene.
Știrea cu sfârșitul lumii apare cu o regularitate excepțională în mass-media. Scopul – pentru a obține cât mai multe vizualizări și, prin urmare, bani pentru portalul respectiv.
Întotdeauna când citiți o informație mai deosebită, incredibilă, este bine să vă puneți câteva întrebări, pentru a afla dacă informația este adevărată sau falsă.
În toate cazurile menționate în spot, știrile sunt false. Falsificarea informațiilor reprezintă una dintre tehnicile de manipulare. Din fericire (pentru public), este și cea mai ușor de verificat și de „deconspirat”.
Formulați întrebări cu referire la mass-media și importanța ei în viața fiecărui cetățean.
Cum ar fi viața noastră dacă nu ar exista mass-media?
În ce situații are omul cel mai mult nevoie de informații?
Pentru cine lucrează mass-media?
Care sunt calitățile esențiale ale unui jurnalist bun?
Întrebările pot fi simple. Se acceptă toate întrebările, scopul fiind ca toți participanții să înțeleagă necesitatea de a fi informat.
Numiți câteva acțiuni de promovare a educației mediatice în comunitate, accesibile oricărei persoane.
Profesorii pot să le vorbească elevilor la lecții despre aspectele menționate mai sus. Tot ei pot să aducă discuția despre aceasta în cadrul ședințelor cu părinții.
Managerii instituțiilor (grădiniță, școală, centru medical) pot să le vorbească angajaților pe scurt despre importanța verificării informației din mai multe surse.
Bibliotecarul este, poate, cel mai indicat reprezentant al comunității să discute cu fiecare beneficiar despre importanța informării corecte, fie individual, fie în grup.
Lista cu sugestii poate continua în funcție de ce informație doriți să obțineți.
Potriviți știrea și funcția pe care o realizează fiecare în parte.
Anunț!
Jocuri, distracție și multe zâmbete îi așteaptă pe copiii din satul X, pe data de 1 iunie, când vor sărbători alături de Gașca Zuzy cea mai dulce zi a copilăriei.
Distracția începe la ora 10.00, în scuarul din fața Casei de Cultură. Copiii care vor fi veseli și zâmbitori vor primi dulciuri, iar cei isteți se vor alege cu niște premii mai speciale. Nu uitați acasă energia și buna dispoziție.
Vă așteptăm cu drag!
Ieri s-a dat cea mai tare petrecere din sat – Balul Bobocilor, la care au participat elevii claselor a 9-a. Au venit să-i susțină și colegii lor mai mari din clasele liceale, care le-au dat sfaturi despre cum să-și organizeze procesul de învățare în așa mod încât să reușească să dea examenele cu brio, dar să nu uite și de odihnă. Tot ei au fost cei care au impus un dress-code al petrecerii: băieții în blugi și hanorace, iar fetele în malete cu umerii dezgoliți și fustițe cu bretele . Petrecerea a ținut pînă aproape de ora 1 noaptea…
Anunț!
De multe ori ați auzit că „Radio-baba” a transmis o informație sau alta. Dacă vă deranjează această expresie și nu mai doriți să fiți în echipa femeilor care răspândesc zvonuri, vă invităm vineri, la ora 17.00, la Biblioteca sătească, să aflăm împreună ce putem face pentru nu fi asociate nici cu „radio” și, nici cu „baba”.
Bibliotecara XXX va prezenta, în cadrul unei ore de Educație mediatică informațională, câteva dintre regulile care vă vor ajuta să înțelegeți ce informație este adevărată și cum să o transmiteți cât mai corect vecinelor.
Vă așteptăm cu drag!
Emițătorul: jurnalistul care scrie articolul.
Codul: textul scris, imaginile, infograficele.
Mesajul: strâns legat de banii publici și cum sunt aceștia utilizați.
Canalul: ziarul tipărit sau online
Referentul (contextul) – furtul miliardului din sistemul bancar, creșterea prețurilor la gaze și energie, oferirea subvențiilor pentru căldură pe perioada rece a anului.
Receptorii: cititorii.
Emițătorul: jurnalistul radio.
Codul: sunetele transmise prin intermediul undelor, vocea.
Mesajul: cineva încearcă să ne convingă de ceva.
Canal: unde FM, UHV.
Referentul: Sărbătorile de Crăciun, Sărbătorile Pascale, sărbătorile naționale.
Receptorii: ascultătorii radio.
Emițătorul: portalul online care deține dreptul asupra jocului.
Codul: o serie de cuvinte și imagini care indică butoanele necesare ca să ajungi la sfârșitul jocului.
Mesajul: informația poate fi accesată și prin metode interactive.
Canalul: calculatorul, online.
Referentul: orice context, școală, instruire, workshop, eveniment.
Receptorii: copiii, persoanele care vin la instruire/la eveniment.
R: Pentru instituțiile media credibilitatea este esențială: „Dacă o pierzi o dată, este foarte dificil să o recuperezi, poate chiar imposibil”, susține jurnalistul român Cătălin Radu Tănase.
Știrile credibile au la bază informații credibile, altfel spus: se verifică din mai multe surse aceeași informație, se identifică martorii, se cere părerea a 2 părți aflate în conflict sau cel puțin a 2 părți implicate în activitate, se identifică un expert care se poate da cu părerea, se aduc date concrete (zi, loc, ora), se aduc informații adiționale etc. Toate acestea fac ca știrile să fie credibile și, prin urmare, instituția media capătă statutul de credibilitate. Cu cât este mai credibilă, cu atât cresc șansele ca tot mai multe persoane să privească, să citească, să acceseze această sursă de informare. O rată înaltă a accesării presupune venituri mai mari din vizualizări și, respectiv, din publicitate. Mai mulți bani în bugetul instituției înseamnă mai multă independență și verticalitate. Aceasta permite organizației media să se dezvolte, să crească numeric și calitativ. Recompensa morală constă în faptul că va câștiga respect, autoritate, va deveni utilă pentru publicul dvs., care va distribui conținutul mai departe.
Nimănui nu-i convine să fie înșelat, prostit și îndobitocit. Mai devreme sau mai târziu, oamenii își dau seama că cineva de la TV, radio, ziar sau online, cu insistență, le furnizează anumite informații, accentuează doar anumite personaje, vorbește pozitiv/negativ despre anumite persoane etc. Încrederea lor în această sursă de informare scade treptat până la anihilare.
Potrivit unui sondaj efectuat în vara anului 2019 de către Institutul Public Internațional, moldovenii au cea mai mare încredere în Biserică, urmată de Armată. Mass-media intră în top 5 cele mai credibile instituții. Așadar, oamenii îl cred pe jurnalist, așa cum îl cred pe medic, pe primar, pe consilier etc. că și-ar face onest și corect meseria. Și e firesc să se întâmple așa. Doar că atunci când jurnalistul gafează intenționat și în mod repetat, nivelul încrederii scade.
MODULUL II
Sugestii:
Articolele ce urmează ar putea fi în top 6 cele mai importante știri pentru un ziar local:
Atenție! Articolele de la 3 la 6 pot fi modificate cu locurile.
Sugestii:
Realizați o analiză a conceptului „noile media”, aplicând tehnica Cubul.
Descrie! – Formele inovatoare de interacțiune între oameni și tehnologie care permit participarea unui număr mare de internauți la receptarea și crearea de conținut media, prin valorificarea sistemului mediatic tradițional și celui netradițional.
În cartea „Reclame la alcool și țigări din secolul XX”, apărută în anul 2018, Jim Heimann și Steven Heller vorbesc despre impactul reclamelor asupra consumului de alcool și țigări. Citiți interviul realizat de David Hillier cu Jim Heimann.
Publicitatea este un discurs și o tehnică de promovare menită să informeze, să convingă și să influențeze publicul despre produse, servicii, evenimente, activități, idei, persoane.
MODULUL III
Descrie! – Informația media reprezintă informația de interes public, ce este distribuită prin canalele media tradiționale și prin new media.
Compară! – Informația media poate fi comparată cu un râu: la izvor e îngust, pe parcurs se lărgește (se adaugă info noi, citate, opinii), ca la urmă să se verse în mare sau în ocean.
Asociază! – Ar fi potrivită o asociere cu un robot multifuncțional de bucătărie, care adună, procesează, selectează și livrează produsul numai bun de consumat.
Analizează! – O informație media trebuie să respecte mai multe condiții, în special Regula celor 3 C (corectitudine, concizie, claritate), cel puțin câteva dintre cele 9 caracteristici esențiale (proximitate, importanță, conflict progres etc.), să fie de interes public și să ajungă la un număr cât mai mare de persoane.
Aplică! – Se aplică în domeniul jurnalismului, învățământului, în sfera publică etc.
Argumentează pentru și împotrivă!
Pro: informează publicul, contribuie la dezvoltarea societății.
Contra: poate dezinforma populația sau influența calitatea vieții cetățenilor.
Kate Middleton a născut al treilea copil al cuplului, un băiat, pe data de 23 aprilie 2018. Ducesa de Cambridge a adus pe lume copilul de 3,8 kilograme în același spital în care i-a născut și pe primii doi, aripa Lindo a spitalului St Mary din Londra. „Alteţa Sa Regală şi bebeluşul sunt sănătoşi şi se simt bine”, se precizează într-un comunicat emis de palatul Kensington.
Ducele și ducesa de Cambridge mai au acasă doi copii: George, născut în 2013 și Charlotte (2015). Bebelușul este cel de-al șaselea strănepot al reginei Elisabeta a II-a și al cincilea în ordinea moștenirii tronului Marii Britanii.
Emoțiile, proeminența și actualitatea (dacă presupunem că este o știre recentă).
P – Exprimați-vă punctul de vedere.
Pagina web a bibliotecii este un instrument relevant de informare privind serviciile și oportunitățile oferite, de comunicare cu publicul și reprezintă o eficientă legătură între bibliotecă și utilizator.
R – Srieți un raţionament (judecată) referitor la punctul de vedere expus.
Site-ul unei biblioteci trebuie să servească unui scop practic. Un site bun este util și ușor de folosit.
E – Daţi un exemplu pentru clarificarea punctului de vedere.
Pagina web a Bibliotecii Naționale a Republicii Moldova sau a Bibliotecii Municipale conține informații utile despre fondul de carte și servicii.
S – Faceţi un sumar (rezumat) al punctului de vedere.
Pagina web a bibliotecii este o platformă online eficientă de prezentare a instituției și de promovare a serviciilor și produselor, care oferă informații ample despre activitatea bibliotecii, cu scopul de convingere, argumentare și motivare prin text, imagini, poze, video-uri.
MODULUL IV
Formulați cel puțin 5 întrebări ale căror răspunsuri pot fi desprinse din informația infograficului.
Ilustrează verificarea informației din mai multe surse.
Sugestii:
Propuneți alte tehnici utile în lupta cu fenomenul manipulării: verificarea sursei imaginilor/fotografiilor, cunoașterea proprietarului instituției media, verificarea contextului informației.
Explicați de ce cetățenii trebuie să se implice în contracararea manipulării.
Sugestii:
Rolul consumatorului de informație nu mai este unul pasiv, ca pe vremuri, când un singur canal media aducea informația în casele oamenilor. Acum cetățenii pot analiza informația din mai multe surse și, prin urmare, pot să raporteze o tentativă de manipulare din partea instituției media. O pot face direct pe site-ul instituției sau pe rețelele de socializare.
Specificați ce puteți face în comunitatea voastră în acest sens?
Sugestii:
– Să le vorbiți oamenilor despre câteva reguli/tehnici importante de depistare a știrilor false sau manipulative.
– Dacă auziți o știre care circulă „din gură-n gură”, iar pe parcurs informația suferă modificări, este distorsionată, atunci este cazul să interveniți și să le explicați că, înainte de a răspândi o informație, este necesară verificarea sursei/surselor acesteia.
– Căutați pe Internet informații suplimentare pentru documentare.
– Consultați un specialist etc.
Indicator | Datele/argumentele în baza cazului | Concluzii/comentarii |
Cine a creat imaginea? | Nu este menționată sursa imaginii | Este un semn că ceva nu e în regulă. De obicei, o imagine autentică este însoțită de o legendă și de numele autorului. |
Care este scopul emițătorului? | Să ne transmită sentimente de frică, de pericol ca urmare a vaccinării. | Este deja un semn clar că ceva nu este în regulă. Urmează să fie analizată mai bine |
Ce mesaj transmite imaginea? | Copiii sunt vaccinați cu forța, împotriva voinței părinților. | Tot ce este legat de copii, familie, animale are un impact emoțional foarte puternic și poate anula pe moment gândirea critică a consumatorului de media. |
Care este relația dintre imagine și text? | Atât titlul, cât și imaginea vor să transmită o stare de panică, de durere, de neputință. În același timp, se înregistrează o discrepanță între imagine, pe care apar oamenii legii din altă țară, și locație (nu este din Moldova), în titlu făcându-se referință la un bebeluș din raionul Briceni. | Între titlu, conținut și imagine trebuie să existe o legătură logică. |
Pe cine ar putea interesa sau afecta imaginea? | Înainte de toate afectează familiile care au copii și care urmează schema vaccinării obligatorii. | Indiferent pe cine vizează, fotografiile trebuie să transmită informația în mod obiectiv. |
Care este calitatea acestei imagini: este autentică sau trucată? | Este o imagine trucată, prelucrată în fotoshop, se vede clar că sunt suprapuse mai multe imagini din contexte diferite. | E bine să analizăm o imagine în toată complexitatea ei, să observăm ce apare pe fundal, ce anotimp e afară, ce numere de înmatriculare au mașinile, ce inscripții apar și în ce limbă etc. |
Imaginea transmite o informație obiectivă sau manipulativă? | Imaginea transmite o informație incompletă, menită să stârnească emoții puternice de frică. De regulă, imaginile cu bebeluși impresionează cel mai mult (atât pozitiv, cât și negativ). | În mod normal, atât imaginile, cât și conținutul trebuie să respecte principiul obiectivității. Imaginile sunt o armă puternică de influențare și de manipulare. Fotografiile trebuie verificate cu următoarele programe: scamadviser.com sau prin Google images. |
Descrie! – Folosirea imaginilor trucate în scopul manipulării și dezinformării cetățenilor.
Compară! – Manipularea prin imagini poate fi comparată cu alte forme de manipulare, de exemplu cu scoaterea din context sau cu datele eronate.
Asociază! – Se recomandă asocierea cu un ambalaj frumos, strălucitor, care ne îndeamnă să consumăm sau să cumpărăm un produs.
Analizează! – Manipularea prin imagini se realizează având la îndemână următoarele elemente: fotografii, program de redactare a fotografiilor, intenția bine definită (ce urmărim prin trucarea fotografiilor) și rezultatul/impactul.
Aplică! – Manipularea prin imagini se aplică în jurnalism, în publicațiile de satiră, pe rețelele sociale, în sfera publică, pe panouri publicitare, în cărți etc.
Argumentează pentru și împotrivă!
Pro: în funcție de scop, poate atrage atenția asupra unui lucru important, chiar vital. Uneori poate descrie o idee fără a folosi cuvinte, e ușor de înțeles și consumat.
Contra: poate induce în eroare opinia publică, crea panică și haos, manipula opinia etc.
Răspuns:
– Numărul inegal al fotografiilor în care apar femeile și bărbații. O analiză elementară arată că bărbații apar mai des în fotografii decât femeile.
– Bărbații sunt prezentați cu roluri de conducere sau cu influență. În schimb, femeile apar mai rar în postura de conducătoare, dar mai frecvent în roluri de casnice, în publicitatea pentru medicamente, detergenți și alte lucruri necesare în gospodărie.
– Mărimea/dimensiunea fotografiilor care reprezintă bărbați față de cele care reprezintă femei este diferită (fotografiile care reprezintă bărbați, în majoritatea cazurilor, sunt mai mari).
– În fotografiile mixte, bărbații ies în prim-plan mai des decât femeile.
Soluții:
– Publicul trebuie să se raporteze critic la acest fenomen sau să-și scrie doleanțele direct pe e-mailul organizației media.
– Mass media trebuie obligată să țină cont de Codul serviciilor audiovizuale al Republicii Moldova nr. 174/2018 sau de Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, prin care discriminarea în bază de gen este interzisă.
MODUL VI
Sugestii:
Elemente comune:
Elemente distincte:
P – Exprimă-ți punctul de vedere.
Imaginile pe care le distribuim pe rețelele de socializare trebuie verificate și distribuite doar în cazul în care s-au dovedit a fi veridice.
R – Formulează un raționament referitor la punctul tău de vedere.
O fotografie verificată nu lasă loc pentru manipulare și dezinformare.
E – Dă un exemplu pentru clarificarea raționamentului oferit.
Fotografia în care apare o bătrână cu un bebeluș în brațe, fiind prezentat drept copilul ei, în realitate o prezintă pe stră-străbunica acelui bebeluș (informație aflată după verificarea fotografiei).
S – Fă un sumar (rezumat) al punctului tău de vedere.
Presa este prima care informează despre evenimentele care au loc. De multe ori, pentru a atrage vizualizări, aceasta folosește fotografii trucate sau preluate din alte materiale. Este necesar ca, înainte de a distribui o informație cu fotografie senzațională, să verificați originea și autenticitatea acesteia.
MODUL VII
Corect/incorect | Situații | Corect/incorect | Situații |
Incorect | Fotografiile șocante, cu conținut violent sau indecent se publică chiar dacă pot provoca stări psihice negative receptorilor | Corect | Fotografiile șocante, cu conținut violent sau indecent nu se publică, pentru a nu provoca stări psihice negative receptorilor |
Corect | Subiectul sau subiecții fotografiei nu poate/pot fi manipulat/manipulați pentru a face poza mai spectaculoasă | Incorect | Subiectul sau subiecții fotografiei poate/pot fi manipulat/manipulați pentru a face fotografia mai spectaculoasă |
Corect | Dacă o persoană publică este intervievată într-un loc public, nu este obligatorie permisiunea pentru a o fotografia | Incorect | Dacă o persoană publică este intervievată într-un loc public, este obligatoriu să se ceară permisiunea pentru a o fotografia |
Corect | Nici în cadru privat și nici în cel public reporterul nu are dreptul să fotografieze un minor fără permisiunea părinților, a tutorelui sau a altui reprezentant legal | Incorect | În cadrul privat, reporterul are dreptul să fotografieze un minor fără permisiunea părinților, a tutorelui sau a altui reprezentant legal |
Incorect | Programele de lucru cu fotografiile pentru a crea o impresie falsă asupra persoanelor și evenimentelor reprezentate nu se folosesc decât în cazul colajelor decente | Incorect | Programele de lucru cu fotografiile pentru a crea o impresie falsă asupra persoanelor și evenimentelor reprezentate se folosesc doar în scopuri bune |
Corect | Reporterul poate căuta prin internet o fotografie-simbol în care apar alte persoane pentru a face un material jurnalistic despre alți subiecți | Incorect | Reporterul nu poate căuta prin internet o fotografie-simbol în care apar alte persoane pentru a face un material jurnalistic despre alți subiecți, întrucât nu respectă dreptul de autor și poate leza demnitatea altor persoane |
(Vineri/vinerea), 1 noiembrie 2019, în incinta America House, se va desfășura evenimentul „Hallow English with America House”. (Merge vorba/este vorba) despre sărbătorea de Halloween. Mai multe (mijloace mass-media/mijloace de informare în masă) au anunțat evenimentul, iar (locatarii/locuitorii) (muncip./municipiului) Chișinău (inclusiv și/inclusiv) cei din suburbii sunt așteptați să celebreze în (mod/stil) american.
(„/-) În mod special, sărbătoarea este (predestinată/destinată) copiilor, dar (în dependență/în funcție) de (doleanțele/dolianțele) participanților, organizatorii vor desfășura sesiuni pe interesul tuturor”, (a menționat/a mărturisit) Daniela Munca-Aftenev, directoarea America House. (Dânsa/aceasta) a mai precizat că biletele pot fi (bronate/rezervate) online, prin completarea unui (chestionar/survey). Mai multe detalii despre eveniment (sunt disponibile/se găsesc) pe pagina de Facebook a Centrului.
2. Apreciați comportamentul reprezentanților pazei în raport cu jurnalistele Mariana Ciobanu și Viorica Tătaru, raportându-l la prevederile art. 1801 din Codul penal al Republicii Moldova, potrivit căruia împiedicarea nejustificată a activității mass-mediei este sancționată.
Un comportament ostil, de intimidare și chiar agresiv la un moment dat.
Apreciați comportamentul echipei de jurnaliști din perspectiva profesionalismului manifestat în cadrul unei manifestații publice la care, conform articolului 20 din Legea presei, jurnalistul are dreptul să participe și să filmeze.
Jurnalistele au încercat să-și execute corect meseria, intervievând sursele.
MODUL 8
2. Formulați mesajul știrii.
Din știre reiese că pentru UE nu contează cine este la guvernare, atât timp cât reformele inițiate vor fi duse la bun sfârșit
3. Adoptați o poziție în raport cu nivelul de credibilitate al știrii:
Este o știre manipulativă, menită să pună într-o lumină bună atât UE, cât și cei care au venit la putere după căderea Guvernului Sandu.
Analizați știrea cu privire la scandalul în care a fost implicat ex-premierul islandez Sigmundur David Gunnlaugsson. Precizați:
1) cauza scandalului: implicarea premierului suedez și a soției acestuia în spălare de bani, prin firme offshore;
2) persoanele implicate în scandal: – prim-ministrul și soția acestuia;
3) instituția media care a cercetat cazul: postul național de televiziune RUV;
4) atitudinea oficialului: se declară nevinovat și nu-și recunoaște implicarea în procesul de spălare a banilor;
5) reacția societății civile: au ieșit în piață cu intenția de a-l destitui.
Dragi bibliotecari,
Avem convingerea și speranța că utilizarea Manualului și a Ghidului va contribui eficient la creșterea nivelului de educație mediatică și cultură informațională din Republica Moldova, precum și la promovarea cetățeniei active.
Vă urăm mult succes!
Autoarele