Timp recomandat: 20–25 de minute
Noile media oferă multiple oportunități de informare, de formare și de divertisment. Când ne referim la divertisment, avem în vedere socializarea online, vizionarea videourilor, a filmelor și, desigur, a jocurilor virtuale. SpaceWars este primul joc virtual, inventat încă în anul 1961 de un simplu student. Mortal Kombat, Minecraft, FortNite, CS:Go, Star Wars Jedi, APEX Legends, PUBG sunt jocuri video populare printre tineri, unele dintre ele cu un vădit conținut agresiv.
Mulți utilizatori folosesc telefonul mobil sau computerul pentru jocurile virtuale. Mai ales că telefonul este mereu accesibil și devine o tentație pentru tineri atunci când au timp liber. Pasiunea pentru jocurile virtuale a determinat apariția consolei de jocuri – un fel de calculator interactiv, destinat exclusiv jocurilor online. Adepții jocurilor virtuale sunt convinși că utilizarea rațională a acestora contribuie la dezvoltarea intelectuală a copilului/tânărului/maturului. Există tenis virtual, fermă virtuală, tir virtual, ciclism virtual, șofat virtual și aceste jocuri au o funcție cognitivă evidentă.
Utilizarea excesivă a jocurilor virtuale, îndeosebi la o anumită vârstă, poate duce la anihilarea spiritului critic, la dependență, oboseală, stres, depresii, scăderea rezultatelor școlare şi la inadaptabilitate socială. Criticii consideră că utilizarea jocurilor virtuale poate pune în pericol sănătatea nu doar a copilului, dar, adeseori, și a maturilor. Ele pot crea dependență, care se manifestă prin lipsa de opțiuni și priorități în organizarea propriei activități, de autocontrol și prin absența unui proiect de viață.
Astfel, în timpul jocului, utilizatorii consumă mult, mai ales băuturi dulci, gustări sărate și alte feluri de fast-food, ce le oferă cantitatea de energie necesară. De fapt, creierul unui jucător este amăgit, întrucât, din punct de vedere fizic, el nu depune efortul pe care crede că îl face în joc alergând, sărind, luptându-se sau conducând mașini de curse. Absorbiți de jocurile video, utilizatorii simt nevoia să mănânce permanent, iar lipsa mișcării este o cauză a apariției obezității, mai ales a celei infantile, dar și a altor probleme grave de sănătate, manifestate prin:
Dependența de jocurile virtuale, manifestată prin dorința necontrolată de a se implica în joc, de a prelua comportamente specific jocului, de a petrece din ce în ce mai mult timp în joc, ajungându-se la etapa confundării realității și a lumii virtuale, se numește adicție comportamentală. Aceasta este foarte periculoasă mai ales pentru copii. Spațiul virtual slăbește regulile etice și de autocenzură personală, iar oamenii pot acționa impropriu, făcând gesturi și declarații necugetate, folosind un limbaj vulgar, urmărind conținuturi agresive sau pornografice, participând în jocuri violente etc. Acest fenomen se numește dezinhibiție online – comportament specific în cyberspațiu, manifestat prin faptul că online utilizatorii se simt liberi și mai puțin complexați decât în viața reală.
Rețineți! Este foarte important să respectași limitele libertății în mediul online și să aveți discernământ în raport cu timpul și conținutul consumat.
Timp recomandat: 25–30 de minute
Un instrument de protejare a copiilor contra abuzatorilor din spaţiul cibernetic sunt sistemele de evaluare a conţinuturilor. Reglementarea eficientă a conţinuturilor Internetului şi jocurilor online cu ajutorul sistemelor de evaluare a generat un sistem european de evaluare și clasificare pe vârste a jocurilor online, numit PEGI (http://www. pegi.info/en/index/id/175).
Creat în 2003, PEGI (The Pan-European Game Information) îşi propune să-i ajute pe părinţii din statele europene să facă o alegere în cunoştinţă de cauză la achiziţionarea unui joc interactiv pentru copii, pentru a se convinge că minorii nu sunt expuşi unui conţinut neadecvat categoriei lor de vârstă. Sistemul utilizează un program de autoreglementare ce permite utilizarea în condiţii de siguranţă a jocurilor video online. El este susţinut de majoritatea producătorilor de console, inclusive PlayStation, Xbox şi Nintendo, de editorii şi creatorii de jocuri interactive în statele membre ale UE, inclusiv România.
Categoriile de evaluare a conţinuturilor jocurilor stabilite de producătorii din industria jocurilor sunt:
Timp recomandat: 25–30 de minute
Timp recomandat: 20–25 de minute
Timp recomandat: 20–25 de minute