7. Inovația în procesul de colectare de fonduri

[tx_row]
[tx_column size=”1/2″][tx_button style=”default” text=”<6. Inovatia prin parteneriate” url=”https://abrm.md/?page_id=3327″ color=”#81d742″ textcolor=”#ffffff”][/tx_column]
[tx_column size=”1/2″][tx_button style=”default” text=”8.Marketing inovator al serviciilor din biblioteci>” url=”https://abrm.md/?page_id=3370″ color=”#81d742″ textcolor=”#ffffff”][/tx_column]
[/tx_row]

Colectarea de fonduri poate reprezenta o componentă valoroasă a procesului de întărire a bibliotecilor şi a comunităţilor; contribuţiile băneşti şi cele non monetare sunt necesare acestora pentru a-şi realiza activităţile planificate și a compensa lipsa de finanțare de la administrația publică locală. Obţinerea de resurse adiționale este prin urmare o sarcină dorită şi onorabilă, necesară în fiecare plan anual de activitate al unei biblioteci.

Activitatea # 1

Vă invităm să ne împărtășiți din experiența Dvs:

Care sunt cele mai eficiente modalități de colectare de fonduri?

Care dintre aceste modalități nu au fost folosite la biblioteca Dvs?

Donațiile prin SMS:

donatii

Zeci de mii de SMS-uri sunt expediate zilnic în Republica Moldova, tocmai de aceea această metodă de fundraising are un potențial foarte mare. Campaniile precum Învingem Autismul au reușit să colecteze zeci de mii de euro prin intermediul acestei metode. Mesajul expediat trebuie sa fie unul emoțional, altfel donatorul nu scoate telefonul să doneze.

colectare stradala

Colecte Stradale: Daca biblioteca Dvs se bucură de o vizibilitate bună în comunitatea din care faceți parte și puteți mobiliza un număr mai mare de mesageri ai organizației, atunci colecta stradală ar putea fi metoda potrivită. De regulă trebuie să vă faceți programare înainte de a vizita potențialii donatori. Cum crestem rata de răspuns într-o colectă stradală?

  • Prin promovarea campaniei în presă.
  • Prin prezența unui numar foarte mare de mesageri, în uniforme sau echipament corespunzător.
  • Prin documente care să ateste legitimitatea mesagerilor în locația aleasă.

Exemplu de colectă stradală: grupul de inițiativă din Cristuru Secuiesc a reușit să renoveze băile termale din comunitate, printr-o colectă stradală. Ei au reușit să strângă 2000 de euro de la indivizi (600 de gospodării), 3000 de euro de la firme locale și au obținut donații in-kind în valoare de 5500 de euro. Cum au reușit? Deși sunt o comunitate mică, organizatorii au avut o campanie de promovare la radioul local. Oamenii știau că un mesager al cauzei le va bate la ușă.

urne

Urnele de Donații amplasate într-o locație bună pot strânge sume considerabil de mari. Marele dezavantaj al acestei metode este că primiți bani de la donatori necunoscuți și nu puteți stabili o relație pe termen lung cu aceștia.

direct mail

Direct Mail presupune să trimiteți scrisori către un număr foarte mare de potențiali donatori, cărora să le cereți o donație. Rata de răspuns în România , de exemplu, este de 2% și este considerată o rată bună. În țări mai dezvoltate acest procent a început să scadă și se consideră că 1% este o rată bună.” (Camelia Mates, managerul platformei Donatie.ro). Sfaturi pentru începători:

  • Utlizati un limbaj obișnuit, cu un mesaj corect formulat.
  • Utilizati o bază de date corectă – rata de răspuns este direct proporțională cu numărul de adrese corecte din listă.
  • Trimiteti scrisori atat la persoane fizice cât și la firme.

evenimente de caritate

Evenimente de Atragere de Fonduri: balurile de caritate, concertele, evenimentele în aer liber, întrecerile sportive, licitații sau tombole, toate sunt o modalitate bună de a strânge fonduri și pot mobiliza o intreagă comunitate. Organizarea unui astfel de eveniment necesită însă un efort foarte mare. ”Asigurați-vă ca vă acoperiși toate costurile de organizare înainte de eveniment”, ne sfătuiește Camelia Mates de la Asociația pentru Relații Comunitare.

caritate

Peer to Peer Fundraising este o metodă de fundraising care îți transformă susținătorii actuali în fundraiseri pentru cauza ta. Această metodă crește implicarea donatorilor, creează o comunitate și rata de răspuns poate fi foarte mare. Oamenii vor accepta să se alăture evenimentului vostru dacă acesta este:

  • Dinamic – Alergi, aplauzi, strigi
  • Neconvențional – Te simți bine și faci bine
  • Bazat pe încredere – A ta în organizație și a prietenilor în tine
  • Non formal – Implică familia, prietenii și colegii
  • Social – om în om, vorba-n vorbă, link în link
  • Personal – TU ești eroul, TU ești magnetul

sponsorizari

Sponsorizări de la companii – dacă vreți să cereți o sponsorizare de la o companie, indentificați mai întâi persoana de decizie din companie și stabiliți o întâlnire personală. Documentați-vă înainte de întâlnire, folosiți un limbaj uman și stabiliți de ce anume aveți nevoie. Ideal ar fi ca organizația solicitată să doneze să aibă un obiectiv comun cu cel al bibliotecii. Donațiile se pot deduce din impozitul pe profit al companiei.

Activitatea # 2

Care sunt principiile fundraising-ului? Activitate interactivă.

principii fundraising

Activitatea # 3

Instrumente moderne pentru colectarea de fonduri

În era digitală există foarte multe instrumente moderne care permit bibliotecarilor să coordoneze diferite activități de colectare de fonduri. Studiați resursele propuse și creați planul unei campanii locale de colectare de fonduri utilizând unul dintre ele.

 guvern 24

Guvern24 este o platformă digitală de finanțare colectivă care asigură o punte de comunicare și colaborare în vederea colectării de fonduri pentru o serie de inițiative sociale, culturale, educaționale și nu numai. Echipa Guvern24 a creat o comunitate indispensabilă pentru dezvoltarea Republicii Moldova alcătuită din persoanele care inițiază proiecte, cei care îi susțin și partenerii acestor inițiative. Platforma oferă instrumentele și resursele care vor ajuta beneficiarii să își realizeze visurile, fiind conectați în jurul unei idei comune. Activitatea Guvern24 nu este nișată, întrucât promovează proiectele comunitare și cele personale din toate domeniile: societate, antreprenoriat, cultură și artă, educație, știință și tehnologie, caritate.

Să studiem câteva exemple – cum au utilizat platforma Guvern24 bibliotecile din aceste campanii?

facebook

Rețeaua Facebook poate fi utilizată de către bibliotecari în calitate de instrument eficient pentru a colecta fonduri în cadrul diverselor inițiative și proiecte. Facebook are câteva opțiuni care ne permit organizarea de evenimente sau constituirea de grupuri cu scopul de a promova un proiect de colectare de fonduri.

Să studiem câteva exemple – cum au utilizat bibliotecile Facebook-ul?

 

Activitatea # 4

Care sunt elementele unei campanii de colectare de fonduri?

Aranjați elementele prezentate mai jos în ordinea importanței.

donatori

Bibliotecarii trebuie să identifice și să dezvolte o serie de motive convingătoare pentru care fiecare donator ar răspunde favorabil. Abordarea personalizată sau targetată este cea mai eficientă.

Business concept. Isolated on white

Este nevoie de o echipă întreagă pentru a duce la bun sfârșit o campanie de colectare de fonduri. Stabilirea rolurilor fiecărui membru este foarte importantă. Fiecare participant trebuie să știe exact care este rolul său și cât efort trebuie să depună.

colectari

Este foarte important să fie identificate metodele potrivite din cadrul unei campanii de colectare de fonduri. Uneori va fi nevoie să fie utilizate câteva metode diferite în cadrul aceleiași campanii: solicitarea personală, solicitarea telefonică, solicitarea prin email, solicitarea prin mass-media, etc.

monede

Echipa de bibliotecari va trebui să creeze o listă de potențiali donatori și să estimeze sumele care ar putea fi donate. Eceștia ar putea fi utilizatorii, beneficiarii direcți și indirecți ai serviciilor de bibliotecă, partenerii strategici, agenții economici, administrația publică locală, alte organizații publice sau private, ONG-uri și membrii comunității.

copac bani

O campanie de colectare de fonduri reușită se bazează pe o idee creativă! Cu cât mai creativi vor fi bibliotecarii, cu atât mai ușor le va fi să colecteze suma necesară și să atragă publicul larg sau finanțatorii necesari. O campanie de fonduri trebuie să fie inedită, surprinzătoare, amuzantă, emoționantă, provocatoare sau artistică!

Activitatea # 5

Să ne inspirăm de la colegii noștri!

Examinați studiile de caz din lista de mai jos. Care inițiativă de colectare de fonduri vi se pare cea mai creativă și inovatoare? Care inițiative pot fi preluate la biblioteca Dvs?

albinute

Activitatea # 6

Creați un plan creativ pentru o campanie de colectare de fonduri la biblioteca Dvs:

  • Planul poate include utilizarea instrumentelor web
  • Fiți creativi și inovatori pentru a surprinde potențialii donatori
  • Implicați parteneri startegici din comunitate
  • Invitați o personalitate notorie
  • Apelați la mass-media locală
  • Utilizați resurse adiționale sau experți de la alte organizații
  • Incadrați campania în planul de activități al bibliotecii
  • Fiți îndrăzneți – încercați ceva complet nou!

[tx_row]
[tx_column size=”1/2″][tx_button style=”default” text=”<6. Inovatia prin parteneriate” url=”https://abrm.md/?page_id=3327″ color=”#81d742″ textcolor=”#ffffff”][/tx_column]
[tx_column size=”1/2″][tx_button style=”default” text=”8.Marketing inovator al serviciilor din biblioteci>” url=”https://abrm.md/?page_id=3370″ color=”#81d742″ textcolor=”#ffffff”][/tx_column]
[/tx_row]