8.Marketing inovator al serviciilor din bibliotecile publice

[tx_row]
[tx_column size=”1/2″][tx_button style=”default” text=”<7. Inovatia în procesul de colectare de fonduri” url=”https://abrm.md/?page_id=3344″ color=”#81d742″ textcolor=”#ffffff”][/tx_column]
[tx_column size=”1/2″] [/tx_column]
[/tx_row]

Aplicate iniţial în domeniul bunurilor materiale, conceptele şi metodele de marketing au fost adoptate, pe rând, de toate domeniile activităţii umane, implicit de cel al activităţilor culturale, iar dezvoltarea cererii şi diversificarea tipurilor de servicii de bibliotecă au avut ca rezultat asimilarea şi în domeniul biblioteconomiei a unor metode şi tehnici de marketing. Marketingul bibliotecilor a apãrut ca urmare a specializarii marketingului general, în relaţie directă cu marketingul non-profit, marketingul serviciilor si a celui cultural, având o serie de elemente comune cu acestea. Aplicabilitatea marketingului în biblioteca publică este firească deoarece aşa cum în domeniul economic nu poate exista eficienţă fără a investiga piaţa, nici în domeniul biblioteconomic nu se poate face abstracţie de cercetarea nevoilor publicului utilizator.

Activitatea # 1

Care dintre aceste postere v-au plăcut cel mai mult? De ce?

postere 1

postere 2

Activitatea # 2

De ce avem nevoie de un marketing inovațional în bibliotecă?

Care dintre aceste afirmații vi se par cele mai importante ? Argumentați răspunsul.

Marketingul inovațional în bibliotecă:

• vine în întîmpinarea noilor necesităţi ale utilizatorilor, care se modifică în timp, în dependență de alți factori, cum ar fi digitalizarea inoformației, dinamica pieții muncii, creșterea importanței cunoașterii limbilor străine în contextul globalizării, extinderea pieței de consum, liberalizarea regimului de vize, migrația, globalizarea, etc;

• permite bibliotecii să-și extindă domeniile de activitate;

• indică creşterea și dezvoltarea bibliotecii ca instituție publică;

• poate pune în valoare colecţiile şi oportunităţile bibliotecii;

• generează noi parteneriate cu alte instituții publice sau private;

• recomandă bibliotecile ca instituții inovatoare, pregătite să ofere noi oportunități;

• extinde și diversifică grupul țintă al bibliotecilor;

Activitatea # 3

Promovăm biblioteca în mod inedit!

Analizați campaniile de promovare a diverselor servicii create în cadrul bibliotecilor. Care dintre aceste campanii vi s-au părut a fi cele mai atractive? Care dintre ele ar putea fi adaptate și preluate de către biblioteca Dvs? Cum anume? Oferiți exemple.

De ce bibliotecă comunală? Filmul promoțional creat de către echipa Bibliotecii Județene Vrancea din România și realizată de bibliotecara Adriana Rusu la Cursul de povestiri digitale DIGITALES ne arată de ce mai avem nevoie de bibliotecă.

O promovare tip ”horror” – pentru a informa utilizatorii despre un serviciu nou de bibliotecă care permite prelungirea unei cărți online, pe site-ul bibliotecii, angajații Bibliotecii Publice din New York au filmat un mini film de groază de mai puțin de 2 minute. În film un utilizator vine noaptea la bibliotecă pentru a returna cărțile întârziate, iar bibliotecarul apare pe neaștetate de după ghișeu cu textul ”Să nu vă fie frică să întârziați – prelunguți cărțile online până de 10 ori pe site-ul bibliotecii”.

Angajații de la Biblioteca ”Harold B. Lee” de la Universitatea Brigham Young au filmat un serial întreg care promovează serviciile instituției. Serialul are un scenariu bine gândit, presurat cu situații critice, acțiune, suspans, umor, iar bibliotecarii sunt actorii principali. În serial, aceștia se numesc ”Salvatorii Cercetătorilor”, adică sunt oricând gata să vină în ajutorul celor care sunt în căutare de informații.

Biblioteca Richland County Libraray intervievează ”utilizatorii ferciți” pentru a promova serviciile sale. În fiecare săptămână sunt intervievați cei mai activi utilizatori, iar înregistrările sunt utilizate pentru a încuraja persoane noi din comunitate să utilizeze serviciile bibliotecii.

Utilizatorii Bibliotecii din Maryland, SUA au filmat o parodie la hitul Gangman Style chiar în incinta bibliotecii pentru a demonstra cât de bine se simt aceștia în calitate de vizitatori fideli ai instituției.

Când bugetul Bibliotecii Publice Central Rappahannock Public Library din Virginia, SUA a fost redus considerabil, angajații au înregsitrat o parodie la hitul ”I will survive” interpretat de către Gloria Gaynor. ”Când bugetul a fost redus, am fost cu toții înspăimântați. Cum vom putea munci când printerul nu va mai funcționa? Liniile negre se văd bine pe copiile printate, dar acest lucru nu ne întristează. Acum avem mai puține servicii, dar sunt la fel de bune. Vom continua să ajutăm elevi, vom continua să invităm scriitori – veniți la bibliotecă – sunteți la fel de așteptați și doriți!

”Biblioteca MEA” este o campanie de promovare emoționantă care promovează serviciile bibliotecii cu ajutorul vocilor copiilor: ”Am găsit la bibliotecă o carte cu recete culinare, iar împeună cu mama am pregătit cele mai bune prăjituri din lume.”, ”Un bibliotecar m-a ajutat să găsesc o carte despre Martin Luther King și am primit nota 10 pentru referat.”, ”Poți face orice la bibliotecă: să împrumuți jocuri video sau să câștigi un concurs de eseuri.”

Bibliotecarii de la Fullerton Public Library au două mascote – două păsări exotice – care îi ajută pe bibliotecari să-și promoveze serviciile. Acestă păsări, care sunt păpuși, apar în diverse materiale promoționale create de către bibliotecari: postere, filme video, fotografii, etc.

https://www.youtube.com/watch?v=ObOVLxCROeo

Activitatea # 4

Care sunt cele mai eficiente metode de marketing ale serviciilor de bibliotecă în localitatea Dvs?

Analizați lista de mai jos. Selectați cele mai eficiente metode de marketing. Care metode le-ați folosit deja și care metode sunt noi pentru Dvs?

  • spoturi video la televiziunea locală
  • postere cu serviciile oferite plasate în locuri publice
  • postere cu serviciile oferite plasate în transportul local
  • anunțuri plasate pe panouri informative din oraș
  • email marketing
  • Facebook
  • Odnoklassniki
  • website-ul bibliotecii
  • organizarea de expoziții de carte
  • organizarea de expoziții de servicii
  • târgurile de oferte
  • invitarea personalităților notorii la bibliotecă
  • participarea la evenimente mondene
  • participarea la conferințe, traininguri și workshopuri
  • distribuirea flyer-elor
  • anunțuri la radio sau în ziar
  • decorarea pereților sau rafturilor din bibliotecă
  • implicarea utilizatorilor în promovarea serviciilor bibliotecii
  • implicarea societății civile
  • implicarea autorităților publice locale
  • www.civic.md
  • organizarea de evenimente distractive pentru utilizatori
  • consursuri pentru cititoriservicii gratuite
  • deplasarea în afara bibliotecii
  • vizitarea potențialilor utilizatori
  • acorduri de colaborare cu alte organizații
  • implicarea grădinițelor, școlilor și a universităților
  • oferirea de spații gratuite altor organizații
  • organizarea de instruiri gratuite
  • flashmob-urile

Activitatea # 5

Să creăm un produs promoțional creativ!

Creați un produs digital care vă va permite să promovați biblioteca și serviciile acesteia în mod creativ și inovator inspirându-vă din exemplele incluse în acest modul.

[tx_row]
[tx_column size=”1/2″][tx_button style=”default” text=”<7. Inovatia în procesul de colectare de fonduri” url=”https://abrm.md/?page_id=3344″ color=”#81d742″ textcolor=”#ffffff”][/tx_column]
[tx_column size=”1/2″] [/tx_column]
[/tx_row]