modul 5

În secolul XXI este greu să ne imaginăm o bibliotecă lucrând eficient fără a utiliza tehnologiile de informare şi comunicare. Integrarea acestora două oferă posibilităţi enorme de a oferi utilizatorilor servicii noi şi diferenţiate pe căi inovatoare. Bibliotecile utiizează TIC-urile atât la implementarea unor servicii moderne, cât şi la modernizarea serviciilor tradiţionale. Într-o perioadă când motoarele de căutare, reţelele sociale, site-urile comerciale se întrec în oferte de tot felul pentru a căpăta atenţia şi timpul utilizatorilor, bibliotecile trebuie să facă eforturi extraordinare pentru a propune utilizatorilor resurse şi servicii care să-i impresioneze şi, în acelaşi timp, să nu afecteze misiunea şi valorile esenţiale ale bibliotecii. Societatea bazată pe utilizarea tehnologiilor de informare şi comunicare este mai puternică iar productivitatea muncii este mai mare decât era anterior. Societatea digitală (informaţională) are mai multe caracteristici distinctive. Cea mai importantă este dinamismul şi inovaţiile. Totul în jur se schimbă rapid şi instituţiile care nu fac faţă schimbărilor tehnologice (o generaţie de tehnologii se schimbă o dată la la 3-5 ani) sunt sortite dispariţiei. Bibliotecile nu reprezintă o excepţie.

Activitatea # 1

Cum au fost utilizate tehnologiile informaționale moderne de către bibliotecile din exemplele de mai jos? Care a fost impactul asupra utilizatorilor?

În 2006 Biblioteca publică Cuyahoga County din Ohio a introdus serviciul de informare prin mesageria text – utilizatorii înregsitrați primesc mesaje sms de fiecare dată când la bibliotecă se organizează anumite evenimente interesante sau sunt oferite servicii noi.

La Biblioteca Carnegie din Pittsburgh utilizatorii pot interacționa cu bibliotecarii online, prin chat. De fiecare dată când accesăm site-ul bibliotecii, putem lua legătura direct, prin chat, cu un membru al echipei de bibliotecari, îi putem adresa întrebări, le putem solicita anumite resurse, etc.

Biblioteca Publucă din New York a colaborat cu Google pentru a crea cărți în format digital, colecții de înregistrări audio în format mp3, cărți audio și multe alte materiale digitale care pot fi solicitate de către utilizatori direct de pe calculator, tabletă sau telefon mobil fără a încălca drepturile de autor.

Pentru a încuraja utilizatorii să citească cât mai multe romane, bibliotecarii au plasat codurile QR cu linkurile trailer-urilor video ale filmelor corespunzătoare. Astfel, cititorii vor fi interesați să citească cartea care a fost subiectul unui film.

ask

Activitatea # 2

Care dintre aceste instrumente TIC le utilizați în cadrul bibliotecii?

Care dintre ele sunt noi pentru Dvs?

dex

prezi

Activitatea # 3

Cum utilizează instrumentele web bibliotecarii din Moldova pentru a aduce inovația în biblioteci?

a) Biblioteca Publică Raională Căușeni moderează Modulul 1 din cadrul instruirii ”Serviciul iCAN pentru o carieră de succes”

b) Activitate de fundraising la Bălți

c) Planul activității de colectare de fonduri de la Telenești

d) Cea mai bună familie cititoare!

e) Descoperă Europa prin povești!

f) Moment poetic la Telenești

g) Cum facem corect share din Grupul ”Traineri Novateca”

h) Cum înregistrăm o ședință web

i) Bibliotecarii participă la o ședință Zoom înregistrată onlineÎnregistrarea online.

j) Crearea activităților interactive Learningapps pentru a utiliza tabla interactivă în cadrul instruirilor pentru utilizatori.

k) Învățăm utilizatorii cum să elaboreze un CV modern prin intermediul testelor interactive PhotoPeach.

l) Bibliotecarii din Ciadîr-Lunga utilizează tabla interactivă pentru a-i ajuta pe cei mai mici utilizatori să studieze ortografia limbii engleze

Activitatea # 4

Să ne inspirăm din istoriile de succes din cadrul Programului Novateca

Studiați exemplele de istorii de succes publicate pe site-ul Programului Novateca. Care au fost serviciile noi oferite cu ajutorul și prin intermediul tehnologiilor informaționale moderne ?

inovator

Inovator sub Reflector – Ștefan Arion: În decembrie 2016, Ștefan a participat într-o vizită de studiu în bibliotecile din Polonia, unde a explorat împreună cu alți specialiști IT și reprezentanți ai bibliotecilor serviciile moderne implementate de colegii din străinătate. La întoarcere, Ștefan a implementat cu succes noi servicii de bibliotecă, care au captat imediat atenția tinerilor utilizatori, printre care Digital Dj, Realitatea Augmentată și Ora de programare. (LINK)

roboti

O dată cu echiparea Bibliotecii Publice Drujba cu roboți LEGO în noiembrie 2016, Nicolae Cebotaru a frecventat cu regularitate fiecare lecție de robotică explorându-și creativitatea prin activități de programare. Pasiunea sa pentru construirea și programarea roboților i-a conferit medalia pentru cea mai bună lucrare la secțiunea Robotică în cadrul concursului național „Cel mai bun elev inovator GENIUS”, organizat de Agenția de Stat pentru Proprietate Intelectuală (AGEPI) și Liceul Academiei de Științe a Moldovei în scopul stimulării creativității și capacităților inovaționale ale tinerilor. (LINK)

makerspace

Oferind spații creative Makerspace și fiind echipate cu seturi de robotică LEGO, bibliotecile publice din Moldova completează rolul școlilor și asigură tinerii cu posibilități de explorare a tehnologiilor, încurajând dezvoltarea abilităților de programare prin participarea la diverse competiții. Anul acesta, echipele de robotică create în cadrul bibliotecilor din Moldova au participat pentru prima dată, cu suportul programului Novateca, la concursul FIRST LEGO League Moldova, care s-a desfășurat ulterior și la nivel internațional în orașul Tartu, Estonia în perioada 11-12 martie. (LINK)

Hackathon

Un Hackathon este un eveniment care implică programatorii, pentru a face programe de calculator în echipe. Acesta oferă un loc de întâlnire pentru auto-exprimare și creativitatea prin intermediul tehnologiei. Pentru a facilita acest val de creștere rapidă în bibliotecile publice din Republica Moldova, la data de 29-30 iunie, Novateca a găzduit prima animație Hackathon pentru bibliotecile din rețea. Evenimentul a avut loc la Biblioteca Națională pentru Copii și a reunit 12 specialiști IT interesați de animație. (LINK)

Activitatea # 5

Să învățăm un instrument digital nou!

Alegeți unul dintre instruentele web noi menționate în cadrul acestui modul. Studiați posibilitățile tehnice ale acestuia și creați un produs digital inovator utilizând tutorialele corespunzătoare:

  • o activitate interactivă pentru urilizatori (LearningApps) (Tutorial)
  • un test interactiv pentru utilizatori (PhotoPeach) (Tutorial)
  • un film promoțional pentru un serviciu nou de bibliotecă (Animoto) (Tutorial)
  • un avatar pentru a explica un serviciu oferit la bibliotecă (Voki sau Blabberize) (Tutorial Voki și tutorial Blabberize)
  • înregistrați o ședință online cu colegii sau utilizatorii (Zoom) (Tutorial)
  • un poster digital pentru a invita utilizatorii la o activitate la bibliotecă (Canva, Fotojet) (Tutorial)
  • un infografic digital pentru a promova serviciile bibliotecii (PictoChart) (Tutorial)
  • o carte digitală pentru o activitate pentru utilizatori (StoryJumper) (Tutorial)
  • un spot promoțional pentru a atrage utilizatorii la bibliotecă (PowToon) (Tutorial)
  • un poster digital pentru a prezenta serviciile bibliotecii (ThingLink) (Tutorial)