Modul 2

O bibliotecă modernă începe de la un bibliotecar inovator!

Creativitatea și inovația au devenit două concepte de bază ale secolului XXI. Un bibliotecar deținător de calități și aptitudini creatve va putea transforma orice colț din bibliotecă într-un spațiu atrăgător pentru membrii comunității. Bibliotecarul modern va putea cu ușurință să țină pasul cu cele mai provocatoare schimbări din societate.

Activitatea # 1

Care dintre aceste competențe sunt cele mai importante pentru un bibliotecar – alegeți 3 cele mai importante. Cum argumentați alegerea Dvs?

Creativitate și curiozitate intelectuală

Dezvoltarea, implementarea și comunicarea ideilor noi altor persoane; deschidere și receptivitate la nou, perspective variate

Responsabilitate socială

Acţionarea în mod responsabil ţinând cont de interesele comunităţii; demonstrarea unui comportament etic în contexte legate de propria persoană, loc de muncă și comunitate

Gândire critică și gândire sistemică

Exersarea gândirii în ce privește înţelegerea și realizarea unor alegeri complexe; înţelegerea conexiunilor dintre sisteme

Auto-formare

Monitorizarea propriilor nevoi de înţelegere și învăţare; localizarea resurselor corespunzătoare; transferul cunoștinţelor dintr-un domeniu în altul

Capacităţi de colaborare și interpersonale

Demonstrarea capacităţiilor de lucru în echipă și de conducere; adaptarea la diverse roluri și responsabilităţi; colaborarea productivă cu ceilalţi; conduită empatică; respectarea altor puncte de vedere

Competențe de comunicare

Înţelegerea și realizarea unei comunicări eficiente verbale, scrise și multimedia într-o varietate de forme și contexte

Informaţii și abilităţi media

Analizarea, accesarea, administrarea, integrarea, evaluarea, și crearea de informaţii în diverse forme și medii

Identificarea, formularea și soluţionarea problemelor

capacitatea de a depista, formula, analiza și rezolva probleme

resurse

Activitatea # 2

Cum poate un bibliotecar să-și dezvolte creativitatea?

Deși creativitatea este asociată deseori cu o însușire pe care o au doar un număr restrâns de inventatori geniali, totuși fiecare dintre noi are această capacitate și suntem datori să o dezvoltăm în permanență. Copiii o folosesc des în mediul școlar, însă adulții o pierd atât din cauza responsabilităților zilnice, cât și a fricii de a nu fi judecați de ceilalți.Oricine se naște cu acest potențial imens și poate fie să îl transforme în ceva util, fie să îl irosească atunci când îl neglijează. Cum ar putea un bibliotecar modern din secolul XXI să-și dezvolte gândirea creativă care să îl ajute ulterior în rezolvarea unor probleme cu care se confruntă societatea și biblioteca ?

Bifați acele sfaturi cu care sunteți de acord:

  • Bibliotecarul trebuie să gândească în afara pereților bibliotecii, adică să înțeleagă care este rostul bibliotecii în întreaga comunitate, la nivel local și global.
  • Bibliotecarul trebuie să-și pună niște scopuri bine definite, adică să știe exact cum ar trebui să se dezvolte biblioteca în care activează și care este rolul său în cadrul acestei schimbări.
  • Bibliotecarii trebuie să aibă curiozitate și motivație.
  • Bibliotecarul trebuie să înțeleagă ce este inovația.
  • Inovația pornește de la lucruri simple: „Creativitatea nu înseamnă doar să fii diferit. Să faci ceea ce e nemaipomenit de simplu, în asta constă creativitatea”. Charles Mingus
  • Cuvîntul cheie pentru inovație este ”abundența”. „Nu poți rămâne fără creativitate. Cu cât o folosești mai mult, cu atât ai mai multă.”- Maya Angelou
  • Pentru un bibliotecar modern este important să renunțe la idei preconcepute și stereotipuri. Acestea sunt bariere pentru spiritul creativ și inovațional.
  • Este important ca un bibliotecar să iasă din tipare: „Creativitate presupune depășirea tiparelor prestabilite, ca să poți vedea lucrurile dintr-o perspectivă diferită”. Edward De Bono
  • Inovația presupune să gândești mai puțin și să faci mai mult: „Nu gândi! Gândirea este inamicul creativității. Nu poți încerca să faci ceva. Trebuie să FACI ceva”. Ray Bradbury
  • Nu în ultimul rând, un bibliotecar trebuie să fie original, să facă conexiuni între lucruri, să își păstreze spiritul vesel și creativ al copilăriei.

Activitatea # 3

Explorăm metoda STAR – oferiți un exemplu când ați dat dovadă de creativitate în cadrul bibliotecii în care activați.

starr

Activitatea # 4

Chestionar: cât de des explorați aceste resurse ?

chestionar

Activitatea # 5

Cum și-au utilizat creativitatea acești bibliotecari pentru a-i face pe utilizatorii să se simtă cât mai bine în bibliotecă?

 

„Clubul Bibliofililor Lego” – de fiecare dată când un copil împrumută o carte de la bibliotecă, acesta poate adăuga 3 piese de Lego la turnul amplasat în holul bibliotecii. O activitate minunată pentru a încuraja citirea cărților în vacanță.

Panoul Selfi-urilor Bibliofili – utilizatorii sunt rugați să plaseze un selfie cu biblioteca lor personală pe panoul comun al bibliotecii pentru a recomanda anumite cărți din colecțiile personale colegilor.

bibliofili 1 lego

Concursul de Fotografii ”Bookface” – utilizatorii sunt rugați să facă fotografii înlocuind fața cu o copertă a unei cărți pe care au citit-o. În fiecare lună bibliotecarii colectează aceste fotografii și selectează câștigătorul fiecărei luni. Câstigătorii primesc vouchere și cupoane de reduceri de la Librăria ”Barnes & Noble”.

Inițiativa ”Recomandă o carte” – cititorii sunt încurajați să plaseze pe un panou situat în holul bibliotecii numele cărților pe care le-au împrumutat de la bibliotecă și pe care le recomadă altor cititori.

bookface lego

Pe raftul cărților scrise de autorul american Nicolas Sparks, cunoscut pentru bestseller-urile lui internaționale, care tratează teme ca drama sau adolescența, bibliotecari au instalat o cutie cu șervețele uscate și textul ”Istorii de dragoste lacrimogene cu sfârșit tragic și amar”.

Monopoly este un joc originar din Statele Unite, numit și “Jocul de schimburi comerciale rapide cu proprietăți”. Jucătorii aruncă zarul și se deplasează pe cerc cumpărînd, vânzând averile imobiliare prin achizitionare de case si hoteluri si încasînd chirii de la adversarii sai, scopul final fiind de a-i impinge pe acestia spre faliment. Bibliotecarii au inventat jocul Book-opoly în care cititorii câștigă atunci când cunosc cât mai multe detalii despre cărțile din bibliotecă.

Activitatea # 6

Ce fel de inovații au fost utilizate în cadrul acestor exemple ?

(inovația de produs, inovația de proces, inovația de marketing, utilizarea tehnologiilor inovatoare)

modele

Activitatea # 7

Explorați resursele de mai jos. Organizați un concurs al celor mai inovatoare servicii de bibliotecă. Oferiți Locul 1, 2 și 3 și explicați de ce ați ales aceste exemple. Postați cele 3 activități în secțiunea ”Comentarii”.

LAB

Activitatea # 8

Elaborați 3 activități creative care ar putea diversifica și îmbogăți serviciile oferite de biblioteca Dvs. Aceste activități trebuie să se înscrie în calendarul evenimentelor planificate pentru perioada octombrie 2017 – mai 2018. Postați ideile Dvs în secțiunea ”Comentarii”.

Sugestii:

  • re-amenajarea și decorarea rafturilor bibliotecii cu ocazia unei sărbători
  • organizarea de concursuri pentru cititori
  • implicarea cititorilor în diverse activități comune cu bibliotecarii
  • utilizarea tehnologiilor moderne în mod creativ
  • stabilirea de parteneriate cu alte organizații
  • coordonarea activităților de colectare de fonduri

carte